2011-02-12
 13:55:36

Tänk efter noga...

Börja med att läsa detta...

http://www.sannibus.blogspot.com/

I förskolan s läroplan kan man läsa...

Barn tillägnar sig etiska värden och normer
främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns
förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett
demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder.
(Lpfö 98)

Tänker på pojkens ansvariga klasslärares uttalande.

Skolan skall aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt
och möjligheter. Det sätt på vilket fl ickor och pojkar bemöts och bedöms
i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att
forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan
har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den skall därför
ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina
intressen oberoende av könstillhörighet.
(Lpo 94)


Och så står det tydligt om könsroller i skolans läroplan.

I ett tidigare inlägg hos Sannibus står att läsa;

Skolan har gjort ett uttalande i utredningen från Skolverket
"Pojken har enligt dessa uppgifter inte varit utsatt och inte heller kommit i konflikt med kamrater mer än vad som är vanligt bland små barn. Specialpedagog har haft kontinuerlig kontakt med mamman då pojken har haft vissa svårigheter med sin språkutveckling. Vid dessa samtal har det framkommit att pojken fått kommentarer om sitt normbrytande beteende, men inte att mamman upplevt att pojken har varit utsatt. Däremot har ansvarig förskollärare haft samtal med mamma om att pojken behöver stöd av de vuxna då han blivit muntligt ifrågasatt av andra barn på grund
av sitt klädval."

Hittade detta inlägg i kommentars fältet och det säger ungefär som jag personligen känner...

Att skolan beskriver Isaks sätt att uttrycka sig på som "normbrytande beteende" säger allt om vad de har för syn på honom. I min värld, jobbar som socionom med barn, och den definition vi vi använder oss av för barn med normbrytande beteende är "beteende som på olika sätt bryter mot rådande normer och regler i den miljö där individen befinner sig. Normbrytande beteende rör sig både om aggressiva, utagerande beteenden mot andra människor och djur, och om icke-aggressiva normbrytande beteenden som att bryta mot föräldrars regler, snatta, stjäla saker och vandalisera...Detta beteende benämns dock på många sätt i forskningslitteraturen, så som antisocialt beteende eller symptom på uppförandestörning..."
Vad är det förskolan inte förstår, att klä sig hur man vill är inget normbrytande beteende. Att ge uttryck för sina intressen är inget normbrytande beteende. Däremot att inte tillvarata ett barns rätt till sin existens utifrån sina egna villkor, det om något är ett normbrytande beteende
.

Oavsett vilka lagar man har att rätta sig efter så är det skamligt att en människa - ett barn ska behöva utsättas för detta. Jag blir jä-ligt förbannad.
Jag försöker själv att lära mina egna och de barn jag träffar i mitt yrke, vikten av att inte andvända ordet konstigt.  Tänk vilken skillnad det blir om man säger...-Vilket konstigt namn..eller -Vilket annorlunda namn. Vi är verkligen våra barns förebilder de gör inte som vi säger utan de gör som vi gör...tänk noga på det!

Sammie



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: