2010-04-28
 21:53:08

Förhandstitt på Odd Molly prefall och fall...

Kommit över några bilder på dessa godingarna...



Detta är en klänning som kommer i pre fall kollektionen, kommer även i mörk brunt.



Älskar färgen, denna blusen blir helt klart min!



Även denna fina tunika kommer från prefall släppet...

Ser helt klart lovande ut!

Sammie
2010-04-27
 20:47:24

Tildas kakor!

Tilda, min äskling, vår förstfödda, kloka, fina älsklings Tilda!

Jag har alltid trott att det var svårt att baka småkakor...är inte jätte förtjust i kakor överhuvudtaget...jag gillar bättre smaskiga kladdkakor och cheescakes.

Men så provade jag att baka de här kakorna...och de bakar jag ibland och då blir Tilda så glad, för det är hennes favorit kakor - så de får helt enkelt heta Tilda kakor



vill ni göra era barn - eller någon annan för all del, glad, så baka dessa underbart goda kakorna. Man kan ju också baka och ge i "gå-bort-present" till någon, lägga dem på ett fint fat eller i en fin kakburk med ett fint band runt...Jag tycker dessutom att de ser så proffsiga ut och SJÄLVKLART går det inte att misslyckas med dem...
Du behöver...

100 gram rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker

Rör ihop smöret, sockret och äggen. Tillsätt mjölet, kakaon, vaniljsockret och bikarbonaten. Lägg på ett bakplåtspapper. Dela degen i två delar och rulla dem lika långa som plåten. Platta till dem försiktigt med en gaffel, så att de blir räfflade. (ju hårdare man trycker, desto tunnare blir kakorna - tunna kakor blir hårdare, så tjockleken på kakorna bestämmer om de blir lite seg, mjuka eller hårda)
Grädda i ugnen på 175 grader i 15-18 minuter. Låt längderna svalna en liten stund innan du skär dem i bitar, skär gärna på snedden. Låt kakorna ligga på plåten tills de är kalla.

Hoppas det smakar!

Sammie

2010-04-24
 20:00:37

Lisa - jag som inte ens tyckte att cihuahuor var söta...

För 3 1/2 år sedan så fick våra grannars chihuahua valpar. De sa att vi måste komma in och titta, mitt intresse var milt sagt svalt...jag tyckte inte att deras hundar var så fina...men efter några veckor så gick jag och barnen in för att titta och hålla...väl inne så möttes vi av fem bedårande söta chihuahua valpar, alla beiga med svart "mask" i ansiktet. En av de minsta (och alla var som ni förstår, SMÅ) kröp upp i famnen på Tilda och somnade nöjt där. Så gjorde denna valp varje gång vi var därinne och hälsade på. Det tog inte så lång tid att övertala mig och Anders att vi självklart skulle ha en chihuahua istället för en strävhårig tax, som vi tänkt.
Det bestämdes att Tilda fick välja valp ( vi visste ju att hon förälskat sig i en ...och valpen i henne...) och Thea fick bestämma namnet.
Lisa blev hennes namn...och jag skulle kunna ha 5 chihuahuor till, minst!



Lisa och lillebror Jack, får syn på någonting i gräsmattan



Måste undersökas närmare



Aaaaaaaaattack...



Down...



Om jag rullar mig på den - kanske den blir still...



Lisa med fästmannen Bingo.

Det är konstigt det där med hundar...iallafall har det varit det i vår familj...vi hade bestämt en sak och i båda fallen, när det gällde att skaffa hund - blev det någonting helt annat än vi tänkt oss från början...

Jag älskar vår lilla Lisa av hela mitt hjärta!

Någon annan gång ska jag berätta hur det gick till när vi skaffade Jack, Tildas alldeles egna hund. Men den historien kanske Tilda ska berätta för er...

Sammie
2010-04-23
 21:34:28

Tips...

Mina bästa tips...

från Indiska


Ljuvlig i lila, för 299 kronor.


Vitt och beige, 349 kronor.


Härligt blommig, linne rock, 699 kronor.

Från H&M



Denna finfina klänning är nu nersatt till 199 kronor på H&M (på nätet), finns dock endast från stl 38 och uppåt.

Det finns hur mycket fint som helst...

Glöm inte nyhetssläppen från http://www.meandi.se

Till stor...



och till liten.



Den här modellen fanns till stor i höstas, mina barn köpte den i minsta storleken, för de tyckte den var så fin och skön. Nu är den här i barnstorlekar...härligt! ÄLSKAR armarna!!! För mig är det detaljer på kläder som gör det - ett brodyr, knapparna, mönstret, färg kombon...puffärmar är en detalj som jag älskar.

Ha en underbart lyxig (det är lönehelg....) och skön helg med era nära och kära - det tänker jag ha!

Sammie



2010-04-19
 22:05:28

En snabbis...

Hemma sent idag efter stängning, möte och sorgebearbetningskursen...

Men jag skriver några rader.
Idag läste vi upp våra fullbordansbrev på kursen, det var känslomässigt jobbigt, såklart...men nu känns det som en lättnad. Och jag har insett hur mycket positivt det finns att minnas i realtionen med min pappa. Så det är mina ljusa minnen av honom som jag ska tänka på nu och i framtiden.
Kurs är nyttigt...självutveckling är viktigt! Man kan ta hand om sig själv på många olika sätt...

Jag skrev ett citat till en vän för ett tag sedan, som jag tycker är riktigt bra...

"Den mest inflytelserika person du kommer att prata med idag är du, så var noga med vad du säger till dig själv."


Tål absolut att tänkas på....var noga...

Avslutar så denna "snabbis" med ett annat favorit citat

"Vår bakgrund och våra omständigheter må ha påverkat vilka vi är, men vi är nu ansvariga för vilka vi vill bli i framtiden."

Sammie

2010-04-17
 19:42:26

Mera kläder...

Detta är ett märke som jag tycker har grymt fina kläder, har dock ännu aldrig köpt någonting därifrån...så jag vet inget om kvaliten på kläderna, men håll med om att de är fina och ser sköna ut! Det är framförallt modellen på byxorna som jag gillar skarpt.





De här gråa vill jag ha!!!!



Rosa är också fiiiiint!



Den här modellen på byxa finns både till stor och liten och det finns även matchande hoodjacka till. Vill du se mer gå vidare till

http://www.sobea.se/

Liknande modell på byxor finns även hos företaget House of Lola



Lite smalare passform, men Thea älskar sina! finns också här till både stor och liten.



Hittade även en fin tunika i frotte från dem till vuxen...sött med den lilla älvan på ärmen!











Liknande modell till barn i ljuv ljuslila färg

Alla bilderna är lånade från House of Lolas hemsida. Se mer på/beställ direkt från webshopen

http://www.houseoflola.se

Sammie

2010-04-16
 07:24:16

Världens bästa, lättaste och godaste recept på Kladdkaka

Jag har ju lovat att jag bara ska ha med recept som man inte kan misslyckas med här i bloggen. Här kommer ett av mina absoluta favoriter. Denna kladdkaka gör man direkt i kastrullen, så det blir inte så mycket disk och det gillar vi! Den görs med fördel dagen innan, annars hinner den inte "sätta sig". Den smakar som en kladdkaka med massor av riktig choklad i, men det är bara kakao, så de flesta ingredienserna har du förmodligen alltid hemma till att göra den.

Världens bästa, lättaste och godaste Kladdkaka



200 gram smör (alltid smör när ni bakar!)
5 dl strösocker
4 ägg
3 dl vetemjöl
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Börja med att smöra och ströbröa en springform.
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull, ta kastrullen ifrån plattan.
Vispa (för hand) ner sockret och äggen.
Rör ner mjölet, kakaon och vaniljsockret.
Häll över smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter. Låt svalna. Ställ sedan i kyl till dagen efter!

Till kladdkakan serverar du förståss

Varm hallonsås

1 pkt frusna hallon
1 dl florsocker
Micra hallonen några minuter, rör om. Hallonen ska bli som en sås, när de är det så rör du ner florsockret. Klar att serveras!

En klick grädde är heller aldrig fel.

Bjud hem några vänner och sätt er i trädgården och NJUT!









Medans människorna fikar så busar hundarna. Lisa & Bingo.

Ha en underbar helg!

Sammie

2010-04-15
 21:28:51

Nominering och finaste kuddfodralen...


Tack Susanne, http://bambuochbetong.blogg.se !




Med utmärkelsen följer vissa reger:
- Thank the person who nominated you for this award.
- Copy the award and place it on your blog.
- Link to the person who nominated you for this award.
- Tell us seven interesting things about yourself.
- Nominate seven bloggers.
- Post links to the seven bloggers you nominate.

Sju intressanta saker om mig:

Jag har en bit av en avslagen tand kvar i min underläpp.

Älskar att titta på skräckfilmer.

Har alltid minst fyra böcker samtidigt, som jag läser i.

Prenumerarar och köpter massa tidningar varje månad. Alltid Mama, Amelia, Lantliv, Tara, FamilyLliving, ngn mattidning, den senaste var Lantliv mat & vin, Hemtrvligt, Femina....

Älskar att baka och laga mat. Har som en sport att hitta lätta, supergoda recept.

Älskar CHOKLAD

Trodde aldrig jag skulle gilla att blogga - älskar det!

Skickar vidare till Awarden till

http://lindislindis.blogg.se/


http://michelleguhlstorf.blogg.se/


http://ealhbg.blogg.se/


http://emilly.webblogg.se/


http://albertochjag.blogspot.com/


http://www.theconstellationmusic.com/blog/



Åh, vad glad jag blev när jag hämtat mitt paket från MeandI, där var inga kläder till mig denna gången...men jag fick underbara kuddfodral i volour, som tack för att jag varit värdinna!



Älskar!!!
Nu har jag ju inte tänkt att ha dem i mina utemöbler, utan ner i källaren där vi har en bubbelgumsrosa fondtapet på ena väggen. Det är barnens egna tv-rum. Kommer att passa såååå fint där!

Men alla foto jag tar med min Iphone måste jag ta ute, det blir absolut bäst bilder då...om ni undrar...

Sammie




2010-04-14
 08:34:15

Vintage stories by KappAhl

KappAhls Vintage Stories till barn är ju superfin. Finns enstaka plag som skulle passa till Thea ,men de känns lite för puttenuttiga...men till de små barnen, framförallt flickorna...helt ljuvligt!
Se bara här


179 kronor för detta urgulliga set



149 kronor för denna söta klänning med cupcakes och prickar.


Små söta cupcakes är broderade på denna kjol... Kostar 229 kronor.


199 kronor för detta set

Älskar såna här virkade mormorsrutor! För denna väst får man betala 229 kronor.



Sött linne kostar 129 kronor.



Vill man ha matchande byxor till så får man betala 99 kronor för dem.




Denna skulle Thea kunna ha...kostar 349 kronor.

En härlig kollektion som KappAhl verkligen har lyckats bra med! De kom med en del plagg i höstas med samma namn. I like! Hoppas på en fortsättning på dessa fina kläder, till hösten. Men nu har vi sommaren för ögonen. Häääärligt!

Annars är jag hemma med Thea, som nu har fått halsfluss. Ska hålla utvecklingssamtal ikväll och sedan är det dax för föreläsningen med Lars H Gustavsson, det ska bli mycket intressant...har börjat läsa hans nya bok, men inte hunnit så långt...

Allt gott till er,

Sammie

2010-04-13
 10:14:36

Sex and the city 2

Längtar, längtar, längtar....



Klicka in för att se trailern på Sex And the city 2.

http://video.se.msn.com/watch/video/trailer-sex-and-the-city-2/1i9jh0066

En kaskad av snygga killar, kläder, tjejer, städer, ja ALLT!
Visst är det härligt att få fly in i en annan värld om så för bara en liten stund.

Sammie
2010-04-12
 07:32:15

Lugg

Nu är jag så TRÖTT på mitt hår...jag orkar/vill inte låta luggen växa längre...jag har aldrig det nere, bara uppsatt och liknar ...jag vet inte vad. Idag åker den. Jag ska i ett desperat försök ge mig ner till Center Syd och hoppas på att någon frisörsalong där har tid att hjälpa mig!

Titta bara här... skitsnygga Heidi Klum med och utan lugg







Jennifer Garner






Viktoria Silverstedt






Lugg får det bli!



Det här skrev jag igår och så kom jag på att jag redan hade bloggat - det får ju räcka med en gång om dagen. Men sagt och gjort. Luggen är tillbaka! Jag fick en tid inne på Skult på Nova Lund. Hon klippte igenom håret och tunnade av det, känns mycket bra!

Utan lugg...



Med lugg...




Sammie


2010-04-11
 08:33:03

Barnkläder väcker begär...

Min blogg har haft som mest besökare och sidvisningar, när jag skrivit om barnkläder framförallt och kläder överhuvudtaget. Så det verkar inte bara vara mitt stora intresse. Därför delar jag med mig av ytterligare en godin som säljer finfina barnkläder.


Prisex. Lila omlottsydd klänning, 269 kronor. Byxa 229 kronor.












Visst är det ljuvliga kläder. De har bra priser och har man is i magen så brukar man kunna köpa det mesta på rean, vilken är otroligt bra - de rear allt till ca 40%. Vi har mycket kläder till barnen från Bonaparte och de är av bra kvalite. De har även kläder till vuxna, dessa upplever jag vara lite små i storlekarna, så jag brukar inte beställa från dem till mig.
Nyfiken...  http://www.bonaparte.se

Sammie

2010-04-10
 09:22:40

Nya fynd

Igår var jag med Tilda på Entrè i Malmö. Vi var inne på NoaNoa såklart, där var en super trevlig tjej som jobbade. Engagerad, pratig och hjälpsam! Dit kommer jag åka och handla mina Noa kläder i fortsättningen iaf! Men skälet till att vi åkte in var att jag hade förälskat mig i en grön "skinnjacka" av märket Fishbone, i butiken New Yorker på Center Syd, tyvärr fanns den inte i min storlek, elefantsize (som de sa i Thailand), men min storlek hade de i Malmö. 


Min nya, fina gröna jacka




Det blev också färgglada plastbunkar från Lagehaus, till sommarens sallader och annat gott.



Det bästa av allt var en stor fika med min stora dotter, lite mor och dotter tid, bara vi!
Nu ska jag ha mor och dotter tid med min "lilla" dotter, de har vi oftast på stallet, även om Thea också ÄLSKAR att shoppa, precis som Mammi!;)

Sammie
2010-04-09
 20:41:33

Det är dax för fredagsmys...

Jag har skrivit om det mesta jag gillar på denna blogg...men jag har aldrig skrivit om mitt ABSOLUTA favorit ämne...SNYGGA KILLAR!!!

Har valt ut finfina bilder på några av de snyggaste killarna jag vet... Men först tänkte jag visa bilder på några lite osäkra kort, men som jag ibland tycker är snygga, eller så är det rollerna de spelar som " gör dem " snygga, sexiga eller gulliga...Vad sägs om...



"Ben" från serien Felicity...



Gerard Butler. Det är något...

Sen har vi de självklara gamla godingarna...


Leo


Johnny


Brad


De nya älsklingarna...

Robert Buckley från Lipstick Jungle. Ögonen, leendet...ohlala.





Vem kan motstå???? Jude Law. Mmmmm.



Will Smith...vad ska man säga...ord känns överflödigt. I love!

Alexander är ny bland mina favvis killar...men han har vuxit till sig och är HET!



OH MY GOD!!! Need I say more...Greeeeeat swedish export!!!

Bra början på fredagsmyset, eller hur!?;)

Sammie

2010-04-06
 21:15:38

El Naturalista - mina favoriter!

Jag har skrivit om dessa skor innan, de är mitt absoluta favvomärke när det gäller skor. Sköna, färgglada och gjorde av naturmaterial.
Här kommer mina favoriter från vår och sommarkollektionen


Denna modellen heter Rana Tharu. Sedd från sidan...




Och ovanifrån...

 

Nästa favorimodell heter Cork Oak. Här sedd från sidan...




Och ovanifrån...


De här sista ska jag ha!!! Skitsnygga!

För att se fler färger på dessa modeller eller leta efter dina egna favoriter klicka in dig på...

http://www.elnaturalista.com/index.php/en/collection

Till mina svarta Cork Oaks skulle jag kunna ha denna finfina jacka från H&M




Figurnära modell i skinnimitation med puff på axel. Dragkedja fram, på krage och på fickor fram. 399 kronor. Finns även i blå (!) och ljusgrå.

Eller kanske denna jacka...också från H&M


Älskar modellen!

Figursydd modell med ståkrage och axelklaffar. Dragkedja, dekorativa mässingsknappar och fickor fram. Sprund bak. 349 kronor.

Sammie

2010-04-04
 09:08:00

Påskpyssel

Det pågår en tävling på Centrum i Lödde och där är en massa finfina bidrag från olika förskolor och skolor . Pysseltokig som jag är, så förevigade jag självklart dessa bidrag. Visst är de fantastiska...























 



Vilken kreativitet! Och idèbank!;)

Sammie

2010-04-03
 20:53:46

Sovrummet - färdigt!

Ja, nu är sovrummet målat och färdigt och jag har inte målat ett enda dugg, ibland är det bra att ha en man som är snabb!;)
Vi har ställt iordning däruppe och inatt blir det ....sova av. imorgon ska jag köpa passande krukor och fina blommor och ställa in, men så här ser det ut idag...







Igår medan jag och Tilda var hos doktorn så målade Thea och Anders flitigt. Det visade sig att Tilda hade halsfluss, den stackaren! Hon är så ledsen för att hon inte orkar hjälpa till att måla. Mitt hjärta....





Hm...Någon eller ska vi skylla på Ingen tömde torktumlaren när jag var på stallet med Thea - därför skrynkliga sängkläder...





Bröllopsgåva...våra änglar.








Utsikten från loftet!

Det känns skönt att ha rensat. Tvn åkte ut, Anders säger att det kommer in en ny så småningom...vi får se...stereon åkte ut...kommer inte in någon ny! Det känns lugnt, vitt och vitt!

Sammie

2010-04-02
 08:16:48

Nytt sovrum

Har köpt ny säng på Ikea. Vi slog till och köpte nya kuddar, täcken, sängkläder...ALLT. Och denna helgen målar vi träpanelen i sovrummet vit.
Eftersom vi sover uppe på ett litet sovloft så har vi resårmadrassen rakt på golvet. Det är inte så lätt att bädda däruppe, så jag tänkte att om man har snygga sängkläder som matchar kuddar och filtar, så behöver man inte bädda.



Fast å andra sidan kunde vi inte låta bli att också köpa dessa underbart färgglada sängkläderna osså...


Älskar alla dessa färger lila, orange och rosa! Anders blev lite förfärad och sa - Då passar ju inte kuddarna till när vi byter sängkläderna...och det har han ju ALLDELES rätt i men det blir ett senare problem.

H&m home har superfina färgglada sammetskuddöverdrag, så det blir inga problem! ;)

Håller er uppdaterade här med lite foton på hur det går...

Sammie
2010-04-01
 08:44:01

Påsken ska vara en färgfest!

Jag har sagt det innan - jag säger det igen...färg är grejjen!

Spana bara in denna underbara pall från Rice...kan det förnekas?



För mer färg surfa in på http://www.inreda.com. Snacka om färgfest! Ni måste bara kolla in de superfina gummistövlarna från iltalienska märket Splash under Plagg & Bärbart. Vill ha...


Färgfesten fortsätter....

Härligt lergods att duka fint med...

Det här önskar jag mig definitivt i present detta året!(Ok, inte denna färgkombon...ngn måtta får det ju vara...)







För att se mer från Mateus klicka in dig på...

http://www.mateus.se

Kidsandfriends i Borgeby säljer också Mateus fina lergods.

Och sist men inte minst - för alla er som missade världens bästa Leila...

http://www.tv4play.se/hem_och_fritid/recept/leila_bakar?videoId=1.1578740

Ha en underbart lat ledighet och GLAD PÅSK

Sammie