2010-05-31
 21:06:05

Varning - stötande bild...

Buuuuuuuuu...flåt om jag skräms...

Provade min chokladmask som jag fick av Tilda när jag fyllde år. Luktar supergott, jag vill lixom bara slicka mig runt munnen hela tiden...

Har stått och stekt plättar till Thea som ska på cykelutflykt imorgon. Hon är lite orolig för detta eftersom de lovat regn, ganska MYCKET regn. Hade ju varit förfärligt tråkigt, så vi håller såklart tummarna för att det är en STOR sol imorgon!

Idag ska jag lägga mig tidigt! Jag läser en deckare som man bara vill stanna i sängen och läsa och läsa i tills den tar slut..så det tänker jag göra - tills jag somnar med näsan i boken.

Sammie

2010-05-29
 18:45:57

Saturday

Idag har vi stått på loppis 3/4 av familjen, med en liten hjälpreda, Nora - Theas kompis!
Det var jätte kallt att stå där, ingen sol och inte alls mycket människor. Men de som var där köpte änglar! Vi sålde 15 änglar.



På sina saker tjänade Thea ihop 220 kronor.

Här hänger en massa änglar



Bredvid dansebanan där loppisen var, så fanns en chihuahuauppfödning....med fyra stycken 10 veckors urgulliga valpar!



Gissa vilka som fastnade därinne...



Jag vill, jag vill, jag vill - mässar Thea nu!



Ljuvliga!

Efter loppisen åkte vi och lämnade Nora och vidare till Barsebäckshamn och hämtade Tilda som sovit i båt på Flackfort med sin kompis inatt. Då passade vi på att fika i hamnen. Där är nya ägare och vi fick gå in och tjuvkika i resturangen....JÄTTEFINT!
Helene berättade att de kommer att ha nybakat varje morgon, så det blir en morgonpromenad från husvagnen till hamnen längst kusten varje morgon i sommar. Härligt!
Idag smakade vi hembakt Toscakaka på chokladbotten med vaniljvisp...mmmmmmm...



Läckert...
Utsikten är inte helt fel den heller...




Ha en underbar kväll!

Sammie



2010-05-27
 21:12:45

Ledig eftermiddag...

Ha ha...när jag är "ledig" hämtar jag förvisso barnen tidigt men vi har ofta en MASSA ärende på vår tidiga dag. Allt som man aldrig hinner annars måste göras då. Idag var vi i Lund och hämtade fler fina änglar som vi ska sälja på loppis här i Sandskogen på lördag. Sedan var vi på Nova Lund och fikade på Espresso House. Mmmmmmummma!

Och man är ju inte på Nova för att bara äta precis...så det blev en hel del shopping också!

Hittade denna söta klänning från Kapp Ahls kollektion A folklore tale, kollektionen finns i begränsad upplaga , i utvalda butiker.


Den är jättesöt, påminner om den svarta klänningen som KappAhl släppte i vintras och jag jämförde med det spanska märket Desigual.

Det var faktiskt Tilda som handlade mest idag...vilket inte är så vanligt - men hon börjar likna mig och Thea...

Annars så har vår hund Jack blivit kastrerad i tisdags, han återhämtar sig fort och springer omkring som om ingenting har hänt. Han lägger sig dock i tid och otid på rygg och vill att man kliar honom vid stygnen. Stackaren...har liiiite dåligt samvete, men det är ju för hans eget bästa. Han kunde varken äta eller få ro för alla löpande tikar i området - så jag hoppas VERKLIGEN att det hjälper!

Ynklig Jack - med STOR tratt...and no balls...

Hade en UNDERBAR födelsedag nere i husvagnen med några vänner. Fick många fina presenter. Bland annat en finfin kokbok, som jag fingrat på innan.

Sommarens söta av systrarna Eisenman


Perfekt present! Eller vem kan motstå galet god bananpaj med choklad och hasselnötter, rulltårta med hallon och lemon curd, kokos- och kolakrämskakor, lavendel- och citronpannacotta med hallonsås, jordgubbstårta med vit chokladkräm, maskrosmarmelad, havtornssorbet, lakritsglass med citronrippel eller lime- och myntadricka?

De har också skrivit

Vinterns söta, här finns över 130 recept på allt från anistryffel till änglakola: mjuka kakor, småkakor, tårtor, puddingar, pajer, desserter, tryffel, kola, knäck och annat godis samt drycker.




eller



Kolla bara omslaget! Mums...

I Två systrars söta får du ett smakprov ur systrarnas receptsamling: lavendelkakor; havrekakor med valnötter & russin; After Eight-kakor; muskovadosnittar med kaffekross; mormor Gretas kardemummaskorpor; pudrade aprikosrutor; Gunnars limekolarutor; päron- & ingefärskaka; tant Märtas hemliga mandel- & nougatkaka; mormor Hilmas lingonkaka; aunt Lillies kaka; rödbetskaka med saffransglasyr; ultimata morotskakan; devil´s chocolate cake; polkagrischeesecake; svartvinbärstryffelpaj; apelsintryffelpaj med pinjenötter; lingon- & äppelpaj med mandeltäcke; Veronicas ananaspaj; baklava; Teddys hasselnöts- & limemousse; nyponpannacotta; semifreddo med nougat & jordgubbar; sommartiramisù; Ellies chokladpudding; fikonglass; avorioglass; avokadoglass; mascarponeglass med pinjenötter; citronyoughurtglass; päronsorbet; lime- & myntasorbet; bergamottgranita; karamelliserat popcorn; mintmarshmallows; panforte samt chili- & limekarameller.

Tack snälla Anders & Carina + pojkarna för den finfina presenten, än en gång. Och tack även för den coola mattan till vågnen!;)

Sammie

 

2010-05-23
 20:22:34

Skicka vidare...




Det finns en film som heter så, baserad på en bok.  Handlar om att göra gott för andra. Det är en idè om att gott föder gott. Och på mindre än två dagar ser jag effekten av detta fenomen. Thea som säljer änglar till förmån för Barncancerförening södra och så många som är villiga att hjälpa till. Det är som ringar på vatten, en startar och så bildas det fler och fler...Och vår ring har startats från Susannes ring, som startats från en annan ring och så fortsätter det.

För vår del så är det ju ett sätt att bearbeta sorgen över att en vän, en familj i vår närhet drabbats.

Livet är så vist inrättat att ingen på allvar kan försöka hjälpa en annan utan att hjälpa sig själv, skriver Stefan Einhorn i sin bok Konsten att vara snäll. Och visst är det så, det känns gott i hjärtat att göra något.

"It doesn't have to be a big thing. It can just seem that way, depending who you do it for."

Jag och en vän har anmält oss som föreningsmedlemmar till Barncancerföreningen söder, där man kan hjälpa till så mycket eller lite man vill. Vi är med i Marknadsgruppen gå in och anmäl din hjälp på

http://www.barncancerfonden.se/Foreningar/Foreningarna/Sodra/Arbetsgrupper/

Annette, Elias mamma, skrev till mig - Jag tittar i princip aldrig på Tv, så det är min änglatid. Det känns skönt att göra dem och att man gör nåt bra utav dem. Du kan få ge vingar till så många änglar du vill.

Jag tänker också sluta att titta så mycket på TV och ha lite änglatid, några kvällar i veckan. Min alldeles egna änglatid, eller än bättre änglatid hela familjen tillsammans. Istället för Anna Anka eller ngt annat trams...

Var rädda om varandra, glöm inte hur underbart och värdefullt det är att få vara frisk!

Sammie
2010-05-21
 23:10:56

Gott gott gotti gott gott!

Jag älskaaaaar choklad! Nu har jag hittat en ny favorit...



Vit chokladsås av märket Odense...med glass och svenska jordgubbar - så ljuvligt gott!

Något annat nytt och gott som jag har upptäckt är knäckesticks från Vilmas



De är supergoda med lite färksost till, innan maten.

Det har gått bra för Thea och hennes försäljning av vackra änglar till förmån för de cancersjuka barnen i Lund. Idag har hon sålt änglar för 1140 kronor.Hon har endast 5 änglar kvar av de 21 hon fick hem. Jättekul, såklart att de går åt. Hon är så stolt och glad för att få göra detta!

Ha en underbar helg

Sammie





2010-05-20
 23:19:29

Viktigt!

En av mina kolleger på jobb säljer de finaste änglar man kan tänka sig...




Min kollega säljer dessa änglar till en mamma som har en pojke som heter Elias. Elias är 9 år och fick diagnosen Akut Lymfatisk Leukemi 25 september 2008.




Thea har en klasskamrat, han är nio år, som nyligen fått besked om leukemi. Vi har pratat mycket om detta och skulle vilja hjälpa till att samla in pengar till Barncancerfonden. (Det är inte Elias som är Theas klasskamrat).
Thea ska sälja änglar. Änglar som Elias mamma har gjort för att samla in pengar, som går till avdelningen där Elias och andra barn får sin behandling.
Du kan läsa mer om Elias här

http://edengrand.blogspot.com


Här är några viktiga länkar att klicka på


http://www.barncancerfonden.se/3426


http://www.inlinesskanerunt.se/

Vad är en tjuga i plånboken...eller en femtiolapp...många insamlade gör skillnad!

Sammie
2010-05-15
 20:33:35

Recept



Thea är så gulli, hon ska alltid göra placeringskort när vi har folk hemma. Igår kom hon på det i sista stund och rev lapparna...Sweet!

Här kommer de utlovade recepten

Baconinlindad kyckling med färskost och soltorkade tomater

Kycklingfile
1 burk soltorkade tomater (Ridderheims)
Färskost (jag hade med smak av soltorkade tomater och getost)
bacon (2 till varje filè)
Tandpetare

Krydda fileen med grillkrydda. Skär sedan ett snitt i mitten av fileen och lägg i halverade soltorkade tomater och en klick ost, linda baconet runt och fäst med tandpetare. Hit kan du förbereda. Grilla en stund innan det ska serveras. De fileerna jag hade var stora så jag skar dem i tre bitar och hällde över oljan som de soltorkade tomaterna legat i.

Ost & örtgratinerad bakpotatis



Valfritt antal bakpotatis
(9 st hade jag och då använde jag)
1 påse Västerbottenost
1 påse lagrad Prästost
1 påse Permesanost
150 gr smör
salt & peppar
Örtagårdskrydda

Baka potatisarna i ugnen ca 1,5 timme
Gröp sedan ur innanmätet och blanda med osten, smöret och kryddorna. Lägg fyllningen i skalen. Hit kan förberedas. Plasta och in i kylen.
Gratineras en 20 minuter, 1/2 timme innan de ska ätas på 200 grader.

Tomat och mozzarellasallad



3 pkt Körsbärstomater
1 påse Pärlmozzarella
1 påse mini mozzarella
1 rödlök
Pesto
Olivolja
Salt & peppar

Dela tomaterna och mini mozzarellan. Lägg i en skål med Pärlmozarellan. Hacka löken och lägg i. Häll över ca 2 msk olja och 4 msk pesto. Salta och peppra.

Jappmousse (räckte till 8 portioner)

175 gram mörk choklad
1 Japp (2 bitar a 55 gr)
4 dl vispgrädde
4 äggulor
socker
salt

Grovhacka choklad och Japp. Smält i vattenbad och rör till en jämn smet. Vispa äggulorna med 3 msk socker och 1 krm salt, fluffigt. Blanda med chokladsmeten och låt svalna något. Vispa grädden styft. Rör ner 1 dl av grädden i smeten och vänd sedan ner resten. Lägg upp i glas eller skålar och ställ i kylskåp att stelna. Garnera med lite hackad choklad.

Mangomarinerad fruktsallad

4 msk Mango Balsamicovinäger
2 msk florsocker
2 msk honung
1 pkt frusen mango
1 pkt  färska jordgubbar
6 Kiwi, gul och grön
1 banan

Tärna frukten
Blanda balsamicon med florsockret och honung.
Häll över frukten och låt stå och dra en stund innan det serveras.


Hoppas det smakar

Sammie
2010-05-13
 17:50:20

Jade Jagger för Indiska


Ubersnygga Jade Jagger har samarbetat med Indiska och den 14 maj släpptes den fantastiska kollektionen.











Lite Molly stuk över dessa två långklänningar tycker jag. Ser finfina ut, det är bara längden jag är liiiiite tveksam till.






Förutom kläder så har hon även designat en del till köket...





Ljuvliga tallrikar!



Kuddar, väskor, scarfsar och annat smått och gott...titta in på

http://www.jadejaggerforindiska.com/#/catwalkPage

Sammie

2010-05-12
 10:06:54

Ledig, lat dag

Har en ledig dag, eftersom barnen har "läger" på skolan och fritids är stängt i em. Känns väldigt lyxigt att gå här hemma, lyssna på Maja, äta god frukost från Cafe Uven och ha tid och möjlighet att göra precis vad JAG vill!

Läser (bland annat) Elizabeth Gummessons bok good enough.



Bra bok att läsa, på många sätt... Den handlar i stort om vad som är viktigt i livet. Visst är det så att vi innerst inne vet det egentligen...Vi behöver kanske bara påminnas om det ibland. Själv älskar jag att "höra" andras ord beskriva det. Jag vill bombas av kloka, underfyndiga citat som får mig att tänka efter eller att nicka igenkännande.

I Gummessons bok hittar jag bland annat detta citat som jag gillar och tycker passar in i mitt liv utmärkt, idag

Leisure is the time for doing something useful.

Vad är mer värdefullt än att ta sig tiden att lyssna inåt? Att ta hand om sig själv...

Du själv är den enda människan i världen som du kommer att ha en livslång relation med. Så behandla dig själv som din allra bästa, mest värdefulla vän. Med kärlek och med respekt!

Gummesson skriver också om kärlek.

Det kanske stämmer, att det varken finns någonting sådant som en perfekta man eller en perfekta kvinna eller ett perfekt förhållande. Det låter dessutom ganska trist och odynamiskt.
Däremot ffinns det goda människor som är attraherade av varandra, med gemensamma intressen och värderingar och med passion och lust mellan sig. Människor som vill leva tillsammans, vakna intill varandra om morgnarna, somna i varandras famn om kvällarna och däremellan dela livets sorg och glädje, fest och vardag, möta varandras behov och vara nyfikna på varandra.

We waste time on looking for the perfect lover, instead of creating the perfect love.

Det skrivs en hel del om självkänsla i boken också. Varför livet blir gott att leva med självkänsla

Du tar asvar för ditt eget liv.
Du kan lättare hantera situationer som du hamnar i.
Du slutar oroa dig, ängslas och älta stort och smått.
Du lär dig hela tiden nya saker om dig själv och får därigenom möjlighet att växa och utvecklas.
Du kan ta kritik. Du kan bekräfta dig själv.
Du blir lugn, trygg och behaglig att umgås med både för dig själv och för dina medmänniskor.


Så klokt! Absolut en bok att ha i bokhyllan. Den läser man inte bara en gång utan många gånger. Det är som Mia Törnblom säger Känsla är en färskvara, den måste man ständigt underhålla.


Så nu ska jag fortsätta att ta hand om min bästa, mest värdefulla vän

och i högtalaren sjunger Maja Gullstrand

...En vanlig dag mitt i veckan
Tar en kopp kaffe och läser tidningen

Det finns ingen som frågar hur jag mår
men jag vill ju ha det så
Det finns ingenting som jag vill ändra på
bara sitta här och låta dagen gå för jag mår så bra
Jag mår så bra
Här för mig själv!

Sammie



2010-05-09
 20:50:24

Vackra halsband



Dazzling - Halsband Hänge


Halsband med snakekedja samt en berlock. Berlocken är matt silver i hålet sitter en guldfärgad ring.
På berlocken står texten; lovely wonderful gorgeous.

Längd; 80 cm

DAZZLING lanserar 12 nya kollektioner varje år, så sortimentet förnyas kontinuerligt. Håll utkik


Pris: 129,00 kr



Diddi Design - Halsband Lexus


Svart dubbelt läderhalsband och kedja med en hjärt berlock från Diddi.

På hjärtat står texten; Some times the heart sees what is invisible to the eye.

Längd; 86 cm.

Härtat är 3 x 4 cm.

Alla smycken från Diddi är nickelfria.

Pris: 349,00 kr




Baglady - Halsband Diana Vit


Snyggt dubbelradigt halsband med silverpläterad hjärtkedja och
små sötvattenpärlor.

Halsbandet har ett karbinhakelås.

Färg; Vit / Silver
Längd; 47 cm

Levereras i Bagladys exklusiva silkespåse

Pris: 349,00 kr

Köp halsband för en god sak






Dangerous Goods - Halsband Not For Sale


Människohandel pågår dygnet runt i hela världen. Till Sverige transporteras årligen hundratals kvinnor och barn för sexuellt slaveri. Vart och ett av dessa fall innebär en personlig tragedi. Handeln med människor har en klar koppling till andra former av internationell organiserad brottslighet, såsom narkotika – och vapenhandel. Samverkan mot Trafficking har till uppgift att med gemensamma krafter motverka människohandeln.

Som ett led i kampen mot människohandeln har Dangerous Goods formgivit smyckena ”Not for sale”. Detta till förmån för brottsoffer utsatta för människohandel. Minimum 40-60 kr av varje smycke går till en fond som startas av Insamling Mot Trafficking Stiftelsen och avsikten är att, i första hand, göra insatser där samhällets resurser inte räcker till. Det kan handla om mammor utsatta för människohandel, som stannar i Sverige en längre tid för att vittna. Hemma väntar kanske ett eller flera barn. Här behövs ofta omedelbar hjälp, såsom mat och kläder. Konkreta insatser kan vara avgörande för att de utsatta kvinnorna skall få kraft till att återta kontrollen över sina liv.

Levereras inklusive organzapåse.

Pris: 200kr.

Du hittar alla dessa halsband och många fler på  

http://blingit.se/

Sammie





2010-05-09
 00:33:53

Provrummet

Äntligen helg. Det är så skönt att bara få gå och skrota här hemma. Vardagen är så hektiskt och så fylld av måsten. Jag älskar att bara gå och pyssla.

Och som ni vet så älskar jag att shoppa också. Har hittat ännu en bra sida här

http://www.provrummet.se

Låt er inspireras





 



Visst är det fina kläder...och till bra priser.

Har ju såklart varit ute och shoppat lite osså...hittade bland annat denna fina klocka till Thea ( som jag förståss kan låna ibland...)


På KappAhls barnavdelning, 129 kronor. Den finns även i vit. Thea blev jätteglad, hon lånar min cerisa från JetSet hela tiden. Nu har hon en egen, med mer blingbling.
Sammie

2010-05-03
 19:02:39

En perfekt doppresent!

På biblioteket i Löddeköpinge hittade jag en utställning med de mest färgglada och supersöta tavlor, brickor, kort och t-shirts man kan tänka sig.
Vad sägs om dessa fina tavlorna, med ursöta dikter på



Till flicka...eller till pojke...



Dikten lyder såhär;

En egen doft, en egen ton,
en alldeles egen liten person
Ett mirakel så stort att ingen förstår,
försett med fina små fingrar och tår
Du lilla barn, vär kärlek är så stor
Vi känner för dig mer än du tror
Du rör våra hjärtan, du får oss att le
och att livets mening se

Dessa tavlorna är också så fiiiina!




Alla bilderna är lånade från http://www.adelroth.com/

Sammie
2010-05-02
 22:50:45

Skansen i Båstad...vilket härligt ställe!

Igår förmiddag körde vi, fyra stycken tjejer upp till Båstad. Vi lunchade på Sands innan vi checkade in på hotellet.

Hotell Skansen ligger otroligt vackert mitt i Båstad och det är en lugn och behaglig stämning som vilar i byggnaderna och omgivningarna.



Här på Sands åt vi lunch och de serverar en av de godaste räkmackor jag smaskat i mig...mmmmmm. Till kaffet blev det citron/marängpaj!

På eftermiddagen pratade vi ikapp oss, man hinner inte träffas så ofta...Vi badade i poolerna som finns på hotellet, vi hann också gå på en liten dryckesprovning innan vi gjorde vid oss och träffades på Carinas och Ullis rum, där åt ost och drack vin. Vi hade det såååå trevligt att vi kom försent till vår bokning i restaurangen, men det gjorde absolut inget, bedyrade den trevliga hovmästaren oss! Det blev drink i baren innan maten och sedan en härlig trerätters. Vi la oss vid halvtvå.

Imorse blev det en stor frukostbuffe med allt man vill ha på en sådan. Tog foto på en av mina tallrikar för att skicka till min man och reta honom lite...jag vet hur mycket han älskar hotellfrukostar...



Tihi...



Utsikten från vårt rum, underbart!

Sköna sängar var där...



Det var sparsmakat och fräscht, överallt.

När vi käkat frukost så gick vi ut till kallbadhuset och badade i en varm pool, jag och Ulli bastade och badade sedan i havet....Brrrrrrrrrrrrr. Men så uppfriskande!









Varmt och gott!



För de vågade...



Höll på att trilla i trappan så bråttom jag hade upp!

I den härliga relaxen drack vi en massa apelsin vatten efteråt...



Sedan gjorde vi oss iordning och checkade ut, för att köpa lunch och ha picnic på stranden.
Jag var tvungen att ha en av Sands goda räkmackor igen...



Nybakat lantbröd, handpillade räkor...need I say more...lixom....






Änderna ville också ha...Maggie delade snällt med sig av sin räkmacka...





Konstigt man ser glad ut??? God mat, sol och de goaste vännerna!

Ulli



Carina



Maggie



Tack för en underbar helg!

Sammie



2010-05-01
 10:15:35

Det kommer att bli en dyyyr höst...

Just nu sitter jag med färg i mitt hår...ja inte hela håret utan benan. Sist jag var hos frissan så frågade hon om jag färgade mitt hår ofta...HALLÅÅÅÅÅÅ....Jag är 37 år och vill INTE vara gråhårig...inte mörk med gråa slingor heller....KLART jag färgar mitt hår ofta, så fort jag ser skillnad i benan, så är det färgning som gäller. Sen vill man ju inte slänga resten av färgen så jag brukar kleta in den i resten av håret...vilket gör att de långa längderna blir färgade VÄLDIGT många gånger (=typ svartare än svart...) ...så nu färgade jag bara benan och slängde mer än 2/3 delar av en flaskan. Så får vi se om hela håret kan få ungefär samma fina mörka färg - utan gråa inslag...överhuvudtaget!

Idag ska jag åka till Hotell Skansen i Båstad med tre tjej kompisar. Det ska bli sååååå nice!

Kom över ytterligare bilder på Odd Mollys fina fall kollektion







I vänster hörn ser man en liten del av en flanellklänning - i min ABSOLUTA favvofärg...LILA. I love! Flanellklänningarna är ljuvliga att ha på sig, jag har några stycken från fall 2009. Denna blir det HELT KLART till hösten.



Vilka HÄRLIGA färger...längtar till hösten...NOT! Men snyggt är det iaf!

Det kommer att bli en dyyyyr höst det känner jag på mig...alla fina Mollysar...Kids And friends som tar hem Chill Norways kollektion....oj oj...

Ha en underbar helg - det ska jag ha
Kram

Sammie