2010-03-30
 08:30:45

Växa - inte lyda!






Har varit och köpt biljetter till en författarträff på Löddeköpinge bibliotek den 14 april med Lars H Gustavsson, barnläkare och författare.

http://larsh.wordpress.com/

Här kan ni gå in och läsa om Lars tankar kring olika frågor. Det står mycket intressant och tänkvärt! Lars har också öppnat  för en diskussion på sin blogg, om nya boken.

Onsdag 14 april kl 19.00
Författarträff med Lars H. Gustafsson
Lars H. Gustafsson, barnläkare och författare, berättar om aktivt och positivt föräldraskap. Hans nya bok, Växa — inte lyda, kommer i mars 2010. Hans mest kända böcker är Leva med barn, Lotsa barn och Se barnet, se dig själv! Biljetter à 40 kr säljs på Löddeköpinge bibliotek fr.om. 29/3.


Denna killen "hittade" jag när jag var inne på Lars blogg. Micke har många tänkvärda inlägg på sin sida - Gå in och läs och lyssna! Nedan kommer ett urdrag från hans blogg

http://www.mickegunnarsson.com/ 



Pappa! Vilken gubbe vill du va?
Denna fråga har man fått mer än en gång av sina barn.
Just nu så handlar det mest om Alfons 5 år och hans StarWars lego gubbar och BARDA karaktärer. Men jag skulle vilja vinkla frågan på ett annat sätt. Vilken gubbe vill jag vara?

När jag tänker mig tillbaka till min barndom så träffade jag en massa karaktärer och ”gubbar”, dessa har på något sätt etsat fast sitt beteende i mig som person och i mina minnen även som vuxen. Det fanns 2 fröknar jag var livrädd för, de var superstränga. En av de kan jag inte ens komma ihåg log en enda gång, däremot drog hon mig i håret en gång och hackade naglarna i huvudet på mig då jag hade vänt på det diagnosiska provet för snabbt.
Detta var de stränga och farliga”gubbarna”.
Sedan har vi de sura, de som bara sa nej hela tiden. Aldrig blev det något bus eller lek bland dessa vuxna. Hade en syfröken som var sådan.
Sedan hade vi tex Bodil och Katarina, vuxna pedagoger som man blev bokstavligen förälskad i. De var varma, tog sig tid, var busiga och brydde sig om MIG, skrek aldrig på en.
Dessa var de ”goda” gubbarna. hjätar.
Sedan fanns det oroliga karaktärer, dessa trodde alltid det värsta om allt. Allt var farligt, alla var farliga…shit dom blev man nervös av.
Sedan fanns partygubbarna, dessa var typ ganska osynliga så länge det inte var helg och party. Då åkte patrtyhattarna på och fest ända in på natten.
Dessa visste man inte riktigt vad man hade. Man såg bara själva förvandlingen titt som tätt.
En förvandling som skapade oro…för de var liksom inte vuxna längre…på något sätt. Vilka gubbar fanns där mer? (med gubbar menar jag inte män, utan syftar på Alfons action gubbar i stort, kan självklart vara av båda könen)
Sedan fanns Karin! Hon var dåtidens mästare Yoda.
En vis gammal gumma som alltid visste precis vad man behövde varje sekund. En person man kunde berätta allt för, som såg hela lilla mig. 
Sedan fanns ju alla andra de trötta, coola, gapiga, stressade, perfekta osv

Alla dessa karaktärer och säkert minst lika många till minns man så starkt i kropp och själ. Idag när man är äldre så inser man ju att även de ”stränga” gubbarna säkert hade sin historia vilket kanske var en anledning till att de valde att göra som de gjorde. Detta försvarar inte deras beteende men
man kan förstå lite mer. Självklart ligger det i var persons egna ansvar att räta ut sina knutar om de finns för att tex inte bruka våld mot en elev i skolan etc.

Men just frågan:
Pappa! Vilken gubbe vill du va?

Jag har en möjlighet att påverka! Jag kan bestämma mig för vilken gubbe jag vill vara och hur jag vill bli ihågkommen. Det har vi alla som arbetar med eller lever ihop med barn. jag säger barn just för att de tar med sig vårt beteende under hela livet.
Självklart ska vi även fundera på hur vi vill vara mot alla här på jorden, men jag vill ändå fokusera på vårt möte med små nyfikna, livshungriga, framtidsansvariga BARN.
Så DU som jobbar med, träffar, skapat, utbildar, möter BARN, ta dig själv en funderare redan nu.
Pappa! Vilken gubbe vill du va?
Eller kanske har du redan nu en aning. Är du på väg att bli någon av de jag nämnde??
Grattis eller Lycka till i så fall.

Kram
/Micke


Micke ligger självklart redan som favorit på min dator!

Själv har jag beställt boken och hoppas att den kommer snabbt, så att jag kan börja läsa den! 



För dig som också vill ha den nu...gå in på

http://www.bokus.com/b/9789113021799.html?pt=search_result&search_term=lars%20h%20gustavsson

Hoppas att ni blir inspirerade...det är jag!

Sammie
2010-03-29
 10:38:48

MeandI party hemma hos mig

Igår hade jag MeandI party här hemma. Trodde att jag köpt det mesta...men mina barn älskade den nya kollektionen...så det blev lite till...


Superfina tights med en fjäril på baksidan av benet! Tilda älskade dessa!



Matchande hoodie till, i grått.




Detta blev Theas favorit...-Tänk till sommarkvällar, mamma!



Bådas favorit! Och som förälder måste man ju bara älska budskapet! Thea har sprungit omkring sedan igår och sagt Perfect as you are...Powerpepp!

Titta mer på...

http://www.mebymeandi.se/BizPart.aspx?tabId=478&tci=1059

Annars är det en lugn och skön vecka. Jag och barnen har påsklov! Vi får övernattningsbesök från Helsingborg ikväll...


Världens bästa Engla, som fyller 6 år idag!



Faster älskling!

Sammie
2010-03-27
 12:19:44

H&M Garden Collections

Härlig inspiration från H&M...fina kläder till fina priser!;)









Den här sista tunikan/klänningen har jag köpt - den sitter som en dröm. Enkel och vacker! För 199 kronor!

Måste ni också ha något ur denna fantastiska kollektion klicka in er på...  http://shop.hm.com/se/start

Sammie

2010-03-26
 22:43:27

Odd Molly sommarkollektionen är häääär!!!

Efter en hektisk vecka så försöker jag nu varva ner. Har en veckas ledighet framför mig och det känns välbehövligt!

Nu har alla webbutiker fått hem Odd Molly sommarkollektionen eller delar av den iaf. Och då kan man ju iochförsig inte ta det slow...för då får man inte det man vill ha. Och det jag ville ha fanns...





Visst är de härliga...

Nu är det absolut läggdax för mig. Natti!

Sammie
2010-03-21
 21:58:07

PompdeLux...en klar favorit!

Idag har jag varit på ett PompdeLux party i Barsebäcksby. HELT ljuvliga kläder!









Ljuvliga kjolar...köpte superfina tights till.



Super mjuk och go fleece - för under 200 kronor.



Denna jackan är bara så SNYGG!



Bilderna talar väl för sig själva....

Som ni förstår inhandlades det en hel del...ytterligare. Men det är verkligen fina kläder till helt ok priser och fin kvalite. Det är första säsongen de säljer sina kläder i Sverige. VÄLKOMMEN hit säger jag!

Sammie

2010-03-19
 19:56:51

Helgfrukost - nybakade bullar och smoothie






Enkla bullar, 12 stycken:

8 dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl

1 tsk salt

3 tsk bakpuler

1 ägg

2 1/2 dl vatten

 

till pensling:

1 ägg
sesamfrön & havregryn

 

Blanda de torra ingredienserna i en skål, gör en grop i mitten och ha i ägget och ca hälften av vattet. Börja arbeta in mjölet, lite i taget. Tillsätt mer vatten efterhand tills du får en smidig deg. Ha upp degen på väl mjölat bakbord och dela den i 12 lika stora bitar. Rulla till runda och jämna bollar som du lägger på en bakplåtspappersklädd plåt. Pensla med ett uppvispat ägg och strö sesamfrön och havregryn över. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter eller tills bröden fått fin färg. Låt svalna något innan du ropar ner resten av familjen så ni kan njuta av nybakt bröd till frukost.

(Både receptet och bilden är lånat från Linneas skafferi)

Smoothie



1 banan
1/2 liter vaniljyoghurt
Ca 2 dl frusna bär ex. blåbär, hallon eller jordgubbar 
1 msk flytande honung

Mixa allt i en mixer


Ha en härlig helg!

Sammie

2010-03-18
 17:53:23

Tipsaren...det är jag det!

Har varit hemma två dagar med hosta, feber och världens nästäppa...Inte roligt. Jag blir så rastlös av att ligga framför tvn...bläääää.

Har dock nyheter som livar upp tillvaron...

....fick brev från http://www.kidsandfriends.se/ idag. Till hösten får de in Chill Norway...tack vare mitt lilla tips!;)
Hääärligt - ännu mer att shoppa!







http://chillnorway.com/collection.php#data/collection/

Längtar till hösten...Linda då kan du ju komma till mig istället för att vi åker till Båstad...;) Nu hinner vi SPARA osså...fniss. Så att vi kan köpa mycket!

På söndag ska jag på ett http://www.pompdelux.se/ party i Barsebäcksby...nice! Vill ni hänga med, så säg till...


Sammie




2010-03-16
 21:09:23

Copycats...eller bara väldigt lika???

Hittade dessa plagg på KappAhls hemsida... http://www.kappahl.com/products/dam/dam/








Väldigt likt märket Desigual...KappAhls modeller är dock inte lika färgstarka som orginalet.

Här kommer bilder från Desiguals kollektion







Eller är det bara jag som tycker att de är lika???

Vill du ser mer av Desiguals kollektion eller shoppa andra snygga märken så kan du klicka på länken nedan.


http://www.sidandsally.com/system/search/search.asp?manuid=46&_ot=0&offset=0.

Sammie


2010-03-14
 18:58:50

Italienska skorpor med vit- och mörkchoklad

Idag har jag dansat runt med dammråttorna (låter roligare än att städa - men vem lurar jag)?
Så nu är här städat och fint...ett tag...Anders fick städa bilen...så nu är den också fin ett tag...
När allt var städat, så bakade jag lite italienska skorpor som jag fått recept på av snälla Micki...

Ser ut som bajskorvar innan de vatt i ugnen...Hm...väääääldigt låååånga korvar...
Kanske inte ändå...



Men de var desto finare (och goda!) när de varit i ugnen.


Och självklart kommer receptet här!

Italienska skorpor med vit- och mörkchoklad

1 dl flytande margarin
1 dl socker
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 ägg
3 msk kakao
50 gram vitchoklad
50 gr mörkchoklad

Vispa margarin, socker och ägg poröst.
Blanda de torra ingredienserna och häll i. Vänd till sist ner den hackade chokladen.
Dela i tre delar och gör längder, lägg längderna på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda ca 10 minuter i 200 grader.
Låt svalna.
Skär längderna i sneda bitar och torka i 100 grader ca 1 timme.

Bör avnjutas tillsammans med en kopp kaffe!

Sammie
2010-03-13
 15:14:39

Äntligen sol!

Vaknade till en härligt solig dag idag. Det var också Theas första gång, denna terminen, att ha hand om sin sköthäst, Comet. Så efter en god frukost packade vi oss in i bilen med hundarna och stack ut till stallet.



Söta Thea och söta Comet!



Som ni ser så var det fortfarande ganska mycket snö kvar i paddocken så det var lite halt att rida.



Och en del snö hade smält och blivit stora pölar...

Men det gick bra att rida iallafall.



Hundarna njöt också av att få vara tillbaka på stallet...



Lisa kamoflerad i gräset och bakom stolpen...

Jack älskar att skälla på alla hästarna.



Nu väntar soffan och En shopoholics bekännelser... av någon konstig anledning så älskar jag den filmen...

Sammie
2010-03-11
 21:00:50

När du inte har tid att gå i butik - nätshoppa!

Var och hämtade flera paket igår på Posten. Två olika från det danska företaget PompdeLux. http://www.pompdelux.se/p/webshop-webshop
Helt nytt märke för mig och jag var lite osäker på om det skulle vara bra kvalite eftersom priserna är relativt låga - men det var fantastisk kvalite och jag och Thea (som ska bära kläderna) blev supernöjda!
Den 23 ska jag på ett PompdeLux party hos en vän, som läste min blogg och blev lika kär i kläderna som jag...så hon fixade en party! Toppen, tycker jag!
Om de nu bara kunde börja tillverka till vuxna osså...

Jag fick också ett paket från MeandI, med bla en svart tunika med rosa prinsessakronor på - hade den på mig idag och har känt mig som en riktig prinsessa heeeela dagen!;) Thea fick en superfin tunika därifrån med en geisha på.
http://meandi.se/

Sist men inte minst så fick jag ett efterlängtat paket med en Odd Molly klänning. Hade beställt en som jag fick i februari men den var felsydd, så den fick jag skicka tillbaka och de jag hade köpt den av hade inga fler i min stl. Fick ändå tag på den i en annan nätbutik...

Visst är den fin!



Nu har jag gjort min vårshopping...

Sammie

2010-03-09
 20:30:39

Jeans, jeans, jeans...

Har lyssnat på Anna Begendahl några gånger idag...låten blir bara bättre och bättre i mina öron...Hade passat i en amerikansk storfilm eller ngn serie...Mmmmm

http://www.youtube.com/watch?v=YLumPvWs4og
Klicka in för att njuta en stund...

Igår var en suuuuper lång dag, som avslutades med uppläsning av mitt förlustdiagram inför gruppen...sorgligt...det var en psykiskt påfrestande dag, alltså. När man ser alla förluster man upplevt, blir det ganska mycket, så på ett papper. Men det känns väldigt nyttigt att göra detta.

Från det ena till det andra...Har tittat rundor en stund och nosat upp en del godingar - så till alla er som gillar ballongmodellen på byxor...håll till godo!

Detta kommer snart hos Lindex...




Kommer att kosta 299 kronor, som hittat.

Och dessa haremsjeansen älskar jag...399 kronor, kommer de att kosta.




Haremsjeans med normal midja samt omlottknäppning fram. Fickor fram samt fickor med lock och knapp bak.

Det är jeans, jeans, jeans överallt nu. Me like!

Allt gott till er,

Sammie

2010-03-07
 11:52:57

Snygga män och en vinnare!

Jag älskar läskiga filmer. Law abiding citizen med sexiga Gerard Butler och snyggingen Jamie foxx var riktigt läskig.
Handlar om en man vars fru och barn blir mördade i hemmet. Mannens advokat går med på en  uppgörelse med den ena av förövarna...många år senare hämnas den drabbade mannen ALLA som var med vid rättegången. Ruskigt bra film!

http://www.jamiefoxx.com/index2.cfm


Gå in på Jamie Foxx hemsida och NJUT av alla finfina bilder av honom. Mmmmmmmm...


Efter en hel oändlighet av tävlande fram till den "riktiga" tävlingen, finns det enligt mig bara en vinnare...

http://www.youtube.com/watch?v=YLumPvWs4og

Trevlig söndag

Sammie
2010-03-05
 17:50:35

Älskar Leila....



Älskar Leila, ingen lagar lika förföriskt god mat som henne. Och hennes Amerikanska Blueberry cheesecake är gudomlig! Den finner du receptet på i hennes fina bakbok A piece of cake




Nu kommer hon snart ut med en ny kokbok.


I maj kommer uppföljaren One more slice. Leilas godaste pizza, pasta och bakverk.



Blir säkert många nya favorit recept även i denna bok.

De godaste revben jag vet kommer från hennes första kokbok Leilas guldkant på vardagen
De har jag gjort många gånger och varje gång blir en lika stor succè. Barn älskar dem!
Här kommer det receptet

Leilas galet goda sticky spareribs (6 port.)

3 gula lökar
1/2 vitlök
15 svartpepparkorn
5 kg färska tunna revben, kammben

1.Koka upp en stor kastrull med saltat vatten, lök i klyftor, hela vitlöksklyftor och svartpepparkorn.
2.Lägg i revbenen och koka dem långsamt i 1 1/2 timme.
3. Sätt ugnen på 200 grader.
4.Ta upp spjällen och torka av dem lite med husållspapper.
5.Lägg dem på en ungsplåt och pensla med barbecue glazen, recept nedan.
6.Griljera spjällen i ca. 30 minuter och pensla med glaze en gång till under griljeringen.

Sticky barbecue glaze

2 dl ljust muscovadosocker
2 dl japansk soja
2 dl flytande honung
2 dl ketchup
2 bitar färsk ingefära
4 vitlöksklyftor

1. Blanda muscovadosocker, soja, honung och ketchup i en bunke.
2. Skala och riv ingefäran och vitlöken och rör ner den i glazen.


Missa inte heller 

Leila bakar på TV4+

10 nya program med Leila bakar på Tv 4+ med start onsdag den 31 mars. Då vet alla vad jag gör onsdag kvällar from den 31 mars! ;)


Trevlig helg,

Sammie
2010-03-04
 18:52:36

Stjärnögon...

Idag har jag varit på Ikea. Jag har älskat att gå på Ikea - förut. Det "nya" Ikea vid Svågetorp gillar jag inte alls! För stort, bara en restaurang, för långt bort...
Men jag handlade till jobb med en kollega, vi har ett rum som vi håller på att göra om vilket är knutet till en projektutbildning som vi får via arbetet. Det är spännande nu när vi kommit så här lång med vårt projekt. Rummet kommer med all säkerhet att bli superduper fint!
Det måste man ge Ikea, de har fantastiska saker att köpa, till barn och förskolor! Åh, ska bli riktigt roligt att arbeta en lördag!

Idag har jag tänt stjärnögon...Thea fick ha en kompis sovandes här inatt - en vardag! De blev så glada när de fick att de skrek rakt ut och hoppade runt och dansade! Tänk vad lätt det är att göra dem glada!
Och det är väl så att Regler är till för att brytas...;)

På tal om stjärnor - ;)

Så har jag hittat lite snygga kuddfodral och plädar på en sida som jag skrivit om innan







med en hel del stjärnor.

Här hittar ni dessa http://sovtex.se/new-england.html

Där hittade jag även detta finfina kuddfodral som även fanns i svart och grått för 129 krornor.


Nu ska jag ringa och beställa pizza - det var riktigt länge sedan vi gjorde det! Sedan ska jag faktiskt bara ligga i soffan och lata mig ikväll!

Sammie

2010-03-02
 10:27:12

För alltid i mitt hjärta...

Igår var jag på kursen jag går, Sorgebearbetning. Till nästa gång ska vi göra ett förlustdiagram. Alltså ett streck där man sedan med årtal (till exempel) som stöd går igenom livet och vilka förluster man gjort. Det ska bara vara förlusterna. ( En förlust är ju inte enbart en närståendes död, kan vara skilsmässa, separationer från killar, vänner, något som aldrig blev som man tänkt...det finns över 40 olika förluster) Kan bli jobbígt, känner jag, men väldigt nyttigt. Jag tror att jag ger mig i kast med uppgiften idag. Det känns som om man behöver gott om tid till den.
Det går att läsa mer om kursen Sorgebearbetning här http://www.sorg.se/startsidan/


Det finns många böcker om livet och döden, att läsa om detta ger en lite perspektiv på tillvaron och vad som är viktigt.

En av dem är boken Tisdagarna med Morrie, Mitch Albom



Morrie Schwartz var Mitch mentor och vän. När Morrie tog examen frågar Mitch om de ska fortsätta ha kontakt, naturligtvis, svarar Morrie. Men tyvärr blir det inte så - Mitch går helt inför sin karriär. Åren flyter iväg... En kväll får han av en händelse se en intervju med Morris. Morrie har drabbats av en nervsjukdom som långsamt förlamar hans kropp. Mitch besöker honom varje tisdag precis som under studietiden. Mitch förundras över hur levnadsglad den döende mannen är, till skillnad från honom själv, trots att han är ung och frisk... Deras vänskap blir pånyttfödd.
En bok som jag verkligen kan rekommendera er att läsa!



Mitch Albom har också skrivit boken Fem personer du möter i Himlen.



Detta är ännu en bok med de stora frågorna  Vad är meningen med livet? Varför finns vi till? Vad händer när vi dör?
    Fem personer du möter i himlen är berättelsen om Eddie, en gammal krigsveteran som arbetar som vaktmästare på ett nöjesfält. Han har, i sina egna ögon, levt ett fullkomligt meningslöst och ointressant liv. På sin åttiotreårsdag omkommer han i en tragisk olycka och vaknar upp i livet efter detta. Där inser han att himlen inte är någon slutstation, utan en plats där man får sitt liv förklarat för sig av fem personer, några som man har känt, andra som kan ha varit främlingar. De belyser mysterierna i hans "meningslösa" liv, och avslöjar den skrämmande hemligheten bakom den ständiga frågan: Varför var jag där? Fem personer du möter i himlen vill på ett varmt och humoristiskt sätt få oss att förstå att inget liv är meningslöst, att vi alltid lämnar något efter oss. Eller som Morrie Schwartz uttrycker saken:
"All kärlek vi har skapat finns kvar. Alla minnen finns kvar. Vi lever vidare i hjärtat på var och en som vi har berört och format medan vi levde här."








                                                         För alltid i mitt hjärta

                                                         Helga Linderström

                                                         min älskade mormor



                                                                                         Sammie





2010-03-01
 09:38:28

Ljuvliga barnkläder från Danmark.

Vad ska man säga...kläder är ett stort intresse. Jag kan inte låta bli att surfa rundor...och då och då hittar man ju riktiga guldkorn. Jag älskar NoaNoas kläder, både till vuxna och barn. Tycker det är så fint med lager på lager. Nu har jag hittat ett företag från Danmark som startades 2006, med homepartys. Men de har även en webshop. Den har jag provat idag, så får vi se om kvaliten är bra när kläderna kommer. På bild är de helt ljuvliga iallafall.

Detta köpte jag till Thea




Denna fina kappa/jacka i grått.


De här byxorna i grått.



Och en mysig bomulls klänning i... grått.



Enda nackdelen som jag ser det är att de inte har kläderna till vuxna....Vill ha!

Alltså jacka, byxa och klänning för under 1000 kronor. Och det fanns så mycket mer.

Jag lägger in några till av mina favoriter







(Alla vackra bilder har jag lånat från POMPdeLUX hemsida)

Det finns kläder till pojkar, småbarn...klicka in er på... http://www.pompdelux.se/p/webshop-webshop?osCsid=525df5c5e85ad4dee4e6cec3dca24771


då kommer ni rakt in på den svenska webshopen. Have fun!

Sammie