2010-07-29
 19:20:22

Gott till grillat

Ännu en dag med grillat på menyn. Jag njuter alltid mest av tillbehören såsom goda såser, röror, bröd eller salladen.
Idag har jag gjort en

Sallad med getost, päron och valnötter

Blandade salladsblad
1 bir getost
1 påse valnötter
1 päron
honung
olivolja
salt & peppar

Skölj salladen. Skiva päronet, smula osten och lägg päron och ost över salladen. Strössla ut nötterna och salta och peppra. Ringla över olivolja och honung.



Smaklig spis,
Sammie
2010-07-27
 23:50:26

Den sjuke har bara en enda önskan, den friska tusen...

Har haft en fantastisk dag på Tosselilla med några andra familjer. Sol, bad och karuseller. I slutet av förra veckan och hela helgen har jag ju legat med ont öra - hörselgångsinflammation, ännu en gång...och när man har SÅ ont så tänker man ju bara på att bli frisk! Och nu när jag är frisk igen så börjar jag istället tänka på allt jag vill ha...



Älskar mina vita - svarta skulle vara lika användbara!


Ring från Björg, med texten
It`s not the number of breaths you take
It`s the number of moments that takes your breaht away



Vackra Tutu blus från Odd Molly...

Fick en bok av Thea idag på Tosselilla - En liten bok Om shopping Där står det på framsidan

Så mycket att shoppa, så lite tid! ;)

Och när vi ändå har ämnet uppe så kommer här tips på en nätbutik med massor av finfina saker, kläder, tofflor, doppresenter, ja i princip allt man kan behöva...

http://www.smating.se/

Sammie
2010-07-24
 23:32:53

Fler bilder från Sommarn 2010

Veckorna flyger förbi, men vi njuter av varje ögonblick...Nu har vi hunnit med att ha svärmor här, finaste kusin Engla har sovit här, min mamma sov här, vi har varit på Fredriksdalsteatern med sväris och Bengt, djur finns dagligen med i våra liv...på olika sätt...denna gång i beiget (!), vi har varit och tränat hundarna på Storegårds finfina aktiveringsbanor, Theas hår har blivit grönt av alla bad...i alla kompisarnas pooler (för vi har ingen...) och självklart har vi varit på bilträffen och sålt änglar! Är någon suge på att köpa änglar har jag MASSOR här hemma, det är bara att komma förbi.

Thea med vänners, grannars kattungar

 



Att kela med ljuvliga kattungar hör sommaren till...

4 * beiget, Lisa, Bingo och kattungar...naaaaw + söta barn!

Arbetet med änglarna fortsätter. Nu tillverkar vi också, efterfrågan är stor...



Och på Bilträffen säljer vi dem...där var rekord mycket folk i Tisdags...



Jack vaktar änglarna...






Plockade jordgubbar och hallon när Mamsen var här...



Kronprinsessan Tilda njuter av vinden i håret och solvarma jordgubbar



Marken var super torr, det hade varit hur varmt som helst, hur länge som helst...



Men Thea hon lyckade hitta den enda och då menar jag VERKLIGEN den enda blöta punkten på hur många hektar mark som helst...



Hmmmmmm...



Världens finaste Engla



ständigt i farten...



Jack

hittar "pölar" precis som älsklings Thea

Ja det har varit härligt och nu blir det ännu härligare för nu har Anders börjat sin semester!!! Så är vi lediga tillsammans hela familjen.

Allt gott,
Sammie

2010-07-21
 00:19:24

A Folklore Tale från KappAhl

Lite nytt och fint från KappAhl...



Klänning 399 kronor



Klänning 499 kronor



Kjol 299 kronor



Väska 229 kronor

På baksidan av denna klänning är där en ros broderad och så står det Free your mind.  Hänger en svart i min garderob...;)

Sammie

2010-07-20
 22:33:31

Säg det med en låt...

Det finns några sånger som betyder mer än andra för mig...varför anstränga sig när andra säger det så bra, lixom...

Tilda, vår förstfödda prinsessa, 8 månader.



På Tildas dop sjöngs denna vackra sång
http://www.youtube.com/watch?v=_SH8W2jBb_4



Vår andra och minsta prinsessa, Thea, här 1 1/2 år



På Theas dop skulle denna sjungas, men sångaren kom en timme försent...men det är "hennes" sång
http://www.youtube.com/watch?v=rh9h7K1LcYo





Och på vårt bröllop sjöng Therese denna fina låt, så oerhört vackert, till oss, detta är min och Anders låt
http://www.youtube.com/watch?v=4_aqmC96Abo

Ja, hur skulle man bättre kunna summera kärleken till sin älskade familj? Än med ord...
All min kärlek - alltid!

Sammie



2010-07-18
 23:18:13

Höstnytt från ChillNorway

Högsommar ute...men hösten är i butikerna. Och visst ser det braaaaaaaaaaaa ut


















För att se mer klicka här http://www.chillnorway.com/index.php

Sammie
2010-07-17
 13:20:24

Marinerad kycklingfilè med permesanflagor och rostade pinjenötter...

Igår kväll var vi och såg Gröna hissen på Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Vi gav svärmor



det i present och innan föreställningen bjöd vi på picnic.
På menyn står marinerad kycklingfilè med permesanflagor och rostade pinjenötter, pastasallad och chokladdoppade jordgubbar till kaffet. Enkelt - supergott!!!



Här kommer receptet på supergod, väldigt lättlagad mat som är PERFEKT att laga till många.

Marinerad kycklingfilè med permesanflagor och rostade pinjenötter

Dagen innan
Bryn kycklingfilèerna, krydda dem med grillkrydda.

Samma dag som du ska bjuda
Skär filèerna i centimeter tjocka skivor.



Flaga permesanost och strössla över filèerna, rosta (stek i torr panna på hög värme) pinjenötterna och strössla över dem också.
Häll över olivolja som du blandat med lite torkade Örtagårdskryddor.



Man kan byta ut kycklingfilèn mot fläskfile.
Då kan man istället marinera köttet med marinaden från Ridderheims soltorkadetomater. Sedan hackar man soltarkadetomater och svarta oliver och strösslar över Basilikablad.

Ha en underbar lördagkväll,
Sammie

 

2010-07-16
 10:14:10

Holknekts möbelkollektion - me like!!!








Kollektion

Av: Per Holknekt

Down – riktning nedåt. Slow down. Falla ihop lite, i goda armar. Per Holknekts möbelkollektion hyllar ögonblicket där dagens alla måsten är till ända och man bara låter belöna sig på skönast möjliga vis. Ett ögonblick som kan vara väldigt väldigt länge om det bara är så där riktigt riktigt skönt. Sköna och oväntade materialkombinationer gör det omöjligt att inte koppla av. Gärna tillsammans; gemenskap och samvaro har varit en bärande tanke i designprocessen.
Fåtöljen Down är basen i kollektionen – en hybrid av en soffa och en sovmöbel. Mjuka bolster och fluffiga dunplymåer omsluter den eller de som sitter. Här finns plats och djup för två. En generös möbel som man kan sänka ner sig i – mysa, se en lång långfilm eller ta en tupplur i. Fåtöljen Down tillverkas i två olika färgställningar i ett exklusivt antal numrerade exemplar och kan även kombineras med en matchande pall. I kollektionen ingår också en liggvänlig matta, en generös pläd samt en kudde som sänker pulsen ytterligare.
Down har ett universellt uttryck – utan att referera till någon uttalad stil eller trend utgår möblerna istället från funktionen och den mänskliga instinkten att vila. Lita på din känsla!

Holknekts samarbete med Em möbler låter som en dröm!

Vill du titta mera klicka dig vidare till

 

www.em.com

Sammie

 

 

 


2010-07-15
 12:35:50

Jag har blivit farmor...



Vår allra finaste Jack är ju numera kastrerad...han var TOKIG innan vi gjorde det. Och vid ett tillfälle så stack han iväg hem till en Borderterrier som bor gatan bredvid oss, Smilla som hon heter, löpte vid tillfället och följde glatt med vår Casanova på äventyr...för en vecka sedan kom dessa tre, ljuvligt söta valpar...

Smilla med sina ljuvliga valpar...







Åh...så fina så...

Sammie




2010-07-13
 09:00:08

Cykel stulen - nej då...

Imorse så kom Thea instormande och sa att hennes cykel hade blivit stulen. Och jag bara VVVVAAAAAAAAAA??? Jag tyckte jag hörde ngn inatt vid 01.00 tiden som var nere vid vårt cykelställ...min vilda fantasi spann vidare på den teorin och jag ringde och berättade om stölden för Anders. Slog upp numret till polisen, men så hittade jag inga papper på cykeln så tiden gick och jag städade och fixade...så kommer Tilda och säger -Men du mamma är inte Theas cykel hemma hos Julia???
Jaaaaaaaaa just det...jag hämtade ju er häromkvällen för att det hunnit bli så mörkt. Hm....Jag skyller helt på denna underbara VÄRME som råder...kan inte sova, kan inte äta...vill bara bada, bada, bada... Men jag ÄLSKAR det!!!

Veckan som har gått i bild...

Svärmor och hennes hund Sixten har varit och badat och solat med oss vid husvagnen.



Sixten och Lisa älskar att busa...

Sommarfräkninga Thea har precis svalkat sig

Vi har grillat med söta vänner nere vid husvagnen

Från denna stora tall så hade det trillat ner en supersöt liten ekorre...den levde när vi hittade den, men dog efter en kort stund, i Tildas hand...

Jack ser sugen ut...men det var han som hittade den...
Barnen gick i gåsamarsch med spade och blommor till ängen där de begravde den.




I två veckor passar vi 5 kaniner...



en katt, som väger mer än båda våra hundar tillsammans...



och två sköldpaddor...

och barnen tycker det är superkul!

Sammie

2010-07-11
 19:30:45

Om man får drömma...

Ända sedan jag var lite har jag klippt och klistrat, när jag var liten gjorde jag det ifrån kataloger och klistrade ihop "mitt liv" på ett papper. Jag klippte ut mig själv, min framtida hunkiga man och mina bedårande barn...

Hittade genom en annan blogg en fantastisk sida med underbara möbler...fick lust att klippa och klistra ihop mitt hem...detta drömmer jag om...

STOOOOOOOOORT kök med plats för många....





Soffan är ju helt FANTASTISK!!!

Min favvo stol - all time...



Stor mjuk självbäddande säng...



För att inte tala om utemöblerna...





Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm....minst två uteplatser...pooler...självklart har jag en hunkig poolskötare...



i mitt drömhus...


För att titta mer eller klippa ihop ditt drömhus, gå in på

www.restorationhardware.com

Jag älskar mitt liv...men jag älskar fortfarande att drömma också...

Sammie
2010-07-10
 19:38:59

Skänker en tanke...

I vanlig ordning läser jag som en galning...Har äntligen fått tag på "Håpas du trifs bra i fengelset" av Susanna Alakoski. Stod som nummer åtta på vänt i Lödde, men så var jag i Bjärred och lämnade böcker och där låg den och väntade på mig...
Såhär beskiver de den på adlibris

Det är anhörigvecka på behandlingshemmet. Anni är motvilligt där, hos Sami. Efter alla vändor, löften och återfall har hon inte mycket hopp kvar. De är syster och bror och delar samma uppväxt - där det aldrig fanns pengar, alltid fanns alkohol. För Anni har livet ändå ordnat sig bra, med arbete, man och barn. För Sami har det gått åt helvete. Långa perioder har de ingen kontakt, men Annis längtan efter att få tillbaka sin bror finns alltid där.I Svinalängorna skildrade Susanna Alakoski utsattheten ur barnens perspektiv. Här handlar det om vuxna med liknande bakgrund, som kämpar med sitt arv, sin prägling, sin överlevnad. Hennes berättelse är fylld av sorg och vrede, över drogers makt och samhällets utstötningsmekanismer, men också av styrka, humor och inte minst - kärlek.

Läser parallellet med den också "Anhörig" som Katerina Janouch skrivit. Såhär beskriver de den på adlibris



Anhörig är en djupt personlig berättelse om vanmakten i att leva sida vid sida med en älskad människa på väg att gå under i missbruk. Här får vi möta den nya generationens missbrukare för vilka droger och alkohol är ett självklart inslag i ett liv fyllt av framgång och karriär. Det är en starkt drabbande skildring av en helvetesresa kantad av djupaste förtvivlan men trots det aldrig av uppgivenhet. Katerina Janouch har skrivit en insiktsfull och vägledande roman om en medberoendes kamp mot alkoholens demoner.

Jobbigt att läsa...på många sätt...tänk då hur det måste vara att LEVA i det...skänker en tanke till alla hjältar jag känner som haft styrkan att ta sig ur sitt missbruk, till alla syskon och föräldrar som jag känner som är anhöriga och sist men absolut inte minst till alla de som jag kände som tyvärr inte finns kvar här hos oss...


Sammie

2010-07-07
 23:59:08

Kademummakryddad rabarber & jordgubbssmulpaj

Idag kom min svärmor komma ner och var hos oss på stranden, så då bakade jag lite gott till fikat...även om min sväris ALLTID är på ngt slags bantningskur...denna gången kanske kuren innefattar frukt???

Kademummakryddad rabarber & jordgubbssmulpaj





Rabarber
Jordgubbar

Skär i bitar

Lägg i en smörad form

Blanda 100 gram smör
1,5 dl mjöl
1,5 dl havregryn
1,5 dl strösocker
1 tsk malen kardemumma

Häll smulpajen över rabarberna och jordgubbarna

Ställ in i ugnen i ca 30 min på  175 grader.
Serveras med vaniljvips eller glass.

Tilda avnjuter den färdiga pajen...



Hittade en underbart fin bok på Ica Maxi för några veckor sedan...och eftersom jag älskar att ligga och läsa recept slog jag såklart till...




Här kommer ett ikke prövat, men ack så frestande recept utdrag från boken...

Citronpaj med nougatsmulor

Pajskal

3 dl vetemjöl
2 msk florsocker
125 gr smör
1 ägg

Hacka ihop alla ingredienserna till pajdegen och låt den vila i plastpåse i kylen 1 timme. Tryck sedan ut den i en pajform. Värm ugnen på 200 grader och grädda pajskalet ca 10 minuter. Ta ut pajskalet och låt det svalna. Sänk ungsvärmen till 150 grader.

Citronfyllning

4 ägg
2 dl socker
2 citroner, finrivet skal av en och saften av båda

Dela äggulorna och äggvitorna, båda ska användas. Vispa ihop gulorna med 1 dl socker. Vispa vitorna och tillsätt 1 dl socker efter en stund och vispa lite till. Tillsätt citronskal och -saft till äggulorna och vänd sedan ner den uppvispade äggvitan. Häll fyllningen i pajskalet och grädda ytterligare 20 -25 minuter.

Nougatsmulor

75 gram nougat
75 gr mandelmassa

Riv nougat och mandelmassa grovt. Strö smulorna över pajen och grädda i ytterligare cirka 10 minuter. Servera med lättvispad grädde.



Må gott, ät gott - NJUT!!!

Sammie

2010-07-05
 10:44:31

Molly släpp i dagarna...

Enligt källor är det snart dax...

http://www.folkmalmo.se/se/

Jag tycker att det finns en hel del fint i denna prefall kollektion







Underbart! Älskar baksidan på dessa klänningarna.

Ha en härlig dag i solen!

Sammie

 

2010-07-05
 00:53:22

Sommaren 2010 fortsätter...

Dagarna flyter förbi och vi njuter av varje sekund! Det har gått ytterligare två veckor på sommarlovet och vi har varit en hel del på stranden, Tilda har varit i Ullared med de andra två musketörerna, vi har varit på Hörbymarknad, firat midsommar, Thea hyr sin älskling Comet denna veckan också...

Tilda med sina fynd från Gekås



Uppskattades!!!



Frukost i husvagnen





Vår finfina gul/bruna vagn! Den enda i sitt slag på hela campingen och då kommer det och går en hel del olika vagnar...



Våra söta grannar



medans Thea rider med sina kompisar



Så luktar Tilda och jag på blommorna



och går långa promenader med hundarna.

Vi har hittat ett nytt favvo snabbmatsställe....Katjas vid Willys....



Mycket att välja på Mexikanskt, pizza, sallader, grilltallrikar...



Min favorit...Amerikansk panpizza! Mmmmmmmmmmmmmmmmmm...

I helgen drog vi med oss husvagnen till svärmors ägor där det var stor fest! Nu är det full fart mot ny vecka och nya äventyr!

Sammie

 

2010-07-01
 10:13:38

Marknad

Igår var jag och barnen för första gången någonsin på Hörbymarknad. Vi stod där för att hjälpa till att ge änglar vingar. Och det var många änglar som fick vingar! Barnen var så duktiga som stod där outtröttliga och log och räknade. Då och då tog de vars en bössa och gick och skramlade och samlade med dem!






En del av alla fina änglar...och till alla barnen som hjälpte till - ni är finfina änglar utan vingar!!!


Självklart gick vi runt och tittade och gjorde egna fynd!

Älskar Babuschkor!!!



Älskar tofflor!!!



Älskar färg!!!

Ännu en toppendag på en toppen sommar!

Sammie

2010-07-01
 00:37:21

Goodbuyes are not forever...


Har jobbat min sista dag i Borgeby. Känns sorgligt, såklart. Har jobbat i ett toppen arbetslag och haft mycket kul de här 1,5 året...men nu bär det av mot nya äventyr!

Till mina kolleger, föräldrarna och barnen vill jag bara säga...
Goodbyes are not forever. Good byes are not the end. They simply mean I'll miss you until we meet again!



                                             Sammie