2010-06-27
 09:37:47

Midsommar och semester

Nu har jag semester. Det är så skönt att veta att man inte MÅSTE någonting - vilken frihet! Semestern började med midsommar...

Vi var först i husvagnen och hade sillabrunch, spelade kubb och band fina kransar.



Fina Thea i sin fina krans

Fina Tilda i sin fina krans

Sedan körde vi till Barsebäcksby där vi tittade på när det restes stång (!) och dansades. Vi hade med oss kaffe och jordgubbstårta som vi mumsade på.
På eftermiddagen chillade vi här hemma i solskenet, det var RIKTIGT fint väder hela dagen! Underbart!
På kvällen käkade vi och drack gott, gottigott gott.
Hade fått tips om en drink från en annan blogg

http://bjarreds.blogg.se/

Skalade kiwis
Baccardi Mélon &
7up
rätt ner i mixern - NJUT!

Igår sov vi länge, sedan cyklade jag och tjejerna upp till affären och köpte färska frallor, medan Anders städade undan. På eftermiddagen cyklade vi till Lyckorna där det spelades fotboll...



det var mycket folk där. Jag satt mest i skuggan och var trött...

Efter fotbollen blev det bad hos gulliga Lagerstams...







Anders och Thea är helt vilda i poolen. Jag satt i skuggan vid sidan och var trött...snacka om att man inte tål att vara uppe länge, längre...;)

efter någon timme cyklade vi hem, käkade rester och tittade på Shutter Island med Leonardo de Caprio! En härlig början på semestern - helt enkelt! Tack till alla som förgyllt vår midsommar med sin närvaro...och till alla andra - vi saknade er där!

Sammie

2010-06-20
 10:35:51

Odd Molly prefall/fall 2010

Nu börjar många bilder läcka ut på Odd Mollys prefall/fall släpp...
Här kommer några finingar i svart










#441 999 kronor



Ser ut så här där bak...som en dröm!!!


#446   1699 kronor


Visst blir man sugen!!! Det får bli köpstopp i sommar, spara allt till höstens många "måsten". Inget på rea...
Tihi, vi får se hur det går....Jag får hålla mig på stranden i sommar...

En av mina favvisar i prefall släppet är denna underbaring



och denna



#447   1899 kronor

VILL HAAAAAAAAAAAAAA!!!

Ha en underbar dag

Sammie





2010-06-19
 22:21:36

sommaren har bara börjat...

Ja det har gått en vecka på barnens sommarlov och mycket har hunnits med redan...

Kusinen Emilia har vatt här (snart) en vecka, Thea har hyrt häst, Tilda har gått på kanotskola med de andra två musketörerna, Julia och Jonna. Här kommer några härliga sommar bilder från veckan som gått...































Jag är så tacksam för allt jag har!!! Älskar er mina finaste flickor!

Mammie



2010-06-18
 21:06:40

Väskor från Rice

En flicka kan varken ha för mycket skor, eller för många väskor.
Hittade fantastiskt fina väskor hos

http://www.broarne.se/butik/

Här kommer lite bilder på några av alla väskorna de har

Först ut i galon







I velour







Mmmmmmmmmmm...visst blir man sugen!

Nu blir det en super lugn helg för min del...Nästa vecka är sista veckan jag arbetar, sen är det semester! Byter dessutom jobb efter semestern, så det är verkligen sista veckan jag arbetar...snyftigt, framförallt att säga hej då till alla "mina" gulliga barn...

Ha en underbar helg - oavsett väder!

Sammie
2010-06-16
 21:51:53

Utbildning är inte allt...




I mitten av 60-talet arbetade en ung man som grindvakt vid en fabrik. Det var ett lugnt jobb, inte så bra betalt, men han trivdes ändå med det. Så kom en ny VD till företaget och denna bestämde att alla anställda var tvungna att kunna läsa för att få fortsätta arbeta.
Den unga mannen kunde inte läsa och blev snart upptäckt. Efter att ha blivit avskedad gick han hem till sin lilla lägenhet och kände sig nedstämd. För att få ihop pengar till sitt levebröd så började mannen att tillverka små ljusstakar av gjutjärn. Han höll till i sina föräldrars garage, där han sedan tidigare hade gjort sådana ljusstakar till sina vänner och bekanta.
Det föll väl ut och efter en tid kunde han leva med samma standard som han hade när han arbetade som grindvakt. Med tiden växte företaget och han hittade på många annorlunda ljusstakar, lampor och möbler.
Efter femton års tid hade han byggt upp ett stort företag med tjugo anställda och en fabriksbyggnad. Han hade fortfarande inte lärt sig att läsa och en dag när han satt med sin revisor så upptäckte denna att den store företagsledaren inte kunde läsa.
- Men, du kan ju inte läsa, utbrast revisorn.
- Det är riktigt, sa företagsledaren.
-Och du som kommit så här långt, har du tänkt på vad du skulle vara idag om du dessutom kunde läsa?
-Javisst, sa företagsledaren, jag skulle vara grindvakt vid bruket!

Ibland känns det som om saker och ting som händer/drabbar en inte har en mening...till slut brukar det visa sig att det har det.
Med denna "historia" vill jag peppa en av mina allra bästaste vänner - det kommer att lösa sig!

Jag funderar också mycket på mina barns skolgång. De har än så länge haft det väldigt lätt för sig, men det blir ju tuffare och tuffare. Och efter ett prov är det så lätt att de känner sig misslyckade...Jag försöker "mata" dem med att skolan är ju bara en del av deras liv och att betyg/omdömen i skolarbetet inte säger så mycket om alla andra sidor de har. Hur viktigt det är att sära på prestation och person. Och denna historia är ett perfekt exempel på att det kan gå bra utan utbildning också...nu är det ju inte så att jag uppmuntrar mina barn till att inte plugga, men jag vill att de ska känna sig viktiga iallafall oavsett hur skolgången går. Det finns ju faktiskt barn som inte KAN plugga sig till godkänt, av tusen olika anledningar...hur mår de?

Historien kommer från boken Varför växer gräset?

Allt gott,
Sammie
2010-06-12
 19:08:55

Cream

På studentfesten igår träffade jag en bekant som säljer KLÄDER! Vi började prata om detta, bådas stora intresse. Det visar sig att hon arbetar i en butik i Eslöv som säljer kläder från det danska märket Cream. Jag har inget från dem sen innan men jag har sett en del, and I like it! Så nu har jag köpt









Och detta vill jag ha!


De har en del kläder från Cream på denna sida

http://www.oki-doki.se/


också en massa annat fint till barn, bland andra från Desigual, Geggamojja, Grunt mfl.

Annars om ni har vägarna förbi Eslöv, så är butik Metro, the place to see!

Fick precis direktleverans vid dörren, TACK snälla Lena!

Ha en underbar helg

Sammie

2010-06-07
 20:17:35

Rullar och fel i kalendern...

Stod tidigt imorse och gjorde tunnbrödsrullar, för vad jag trodde var avslutningskvällen på Sorgebearbetningskursen...visade sig att jag var en vecka FÖRE i min planering...

Här kommer iallafall recept på dem, goda i väntan på maten...



Italienskarullar

Tunnbröd
Parmaskinka
Fetaost
1 pkt Philadelphiaost
1 ask Ridderheims soltorkade tomater i olja
1 pkt frusna Provensalska örter

Mixa Philadelphian med fetan, och de soltorkade tomaterna. Bred röran på tunnbrödet och lägg två skivor skinka. Strö över kryddor. Rulla ihop och förvara tills minuterna innan servering. Skär upp och krydda lite fint ovanpå.

Laxrullar

Tunnbröd
Philadelphiaost
Dill
Rödlök
Kallrökt lax

Bred på ost, lägg på laxskivor, småhackad lök och dill. Rulla ihop och förvara kallt tills minuterna innan servering.



Känns ju sådär att göra om alltihop om en vecka...Men det gäller att skriva in i kalendern och titta noga, det har jag lärt mig idag!

Sammie

2010-06-05
 10:14:28

Färgglada tunikor från Spookys webshop

Hittade en ny, för mig, fin webshop...

http://spookykidswear.se

Där säljer de blandannat denna finfina tunika - visst är den härlig!






Finns även till barn. Och i denna färgställning





...även i färgställningen vit/guld broderier.

Nu ska jag, Thea och hennes kompis Gustav ner till stranden och mysa. Anders och Tilda är på hajk vid Kullaberg hela långa helgen.

Ha en underbar helg

Sammie

2010-06-03
 21:57:00

Prickiga vaxdukar och Ikeabesök...

Har haft en ledig eftermiddag idag. Passade på att sticka till Ikea och Stoff & Stil.

Klarblå himmel - ÄNTLIGEN och jag går på Ikea på min lediga eftermiddag...

Men jag älskar ju att shoppa...




Älskar Hortensior också! Fick en fining av min snälla granne, Ola när jag fyllde år. (Tack än en gång för det, Ola!)Det blev en till Hortensia, från Ikea. Ljus köper jag ALLTID när jag är på Ikea, tänder värmeljus varje kväll, oavsett årstid.

Köpte vita, tunna gardinlängder som jag ska ha i uterummet. Tänkte ha vitt och turkos i uterummet och på uteplatsen därbak.




Prickig vaxduk från Stoff & Stil, rutigt tyg, två olika, att klä om våra stolar i uterummet. Matchande glasskål och vattenkaraff från Ikea. Nu längtar jag bara efter lite ledighet, så att man kan ha långa, lata dagar i solen- fikandes vid de fina prickiga borden...

Till framsidan blev det rosa och vitprickig vaxdukar till mina bord...



För färgglada vaxdukar klicka in dig på 

http://www.stoffochstil.se/Kampange%20sider/Group/Voksduge.aspx

Här ser ni några av färgerna de har


Alla prickiga vaxdukar kostar 29.95 kronor metern...Nice price!

Sammie




2010-06-02
 21:44:48

Vitt, vitt, vitt...

Fyndade den här finfina virkade duken på loppisen i söndags, eller rättare sagt två sådana här dukar - 50 kronor för båda...



Fina detaljer...

ska ut och leta liljekonvalj imorgon. Såg en dam komma med en hel bukett idag - jag vill också ha! Men förstska jag till Ikea och köpa tyg så att jag kan klä om våra stolar. Sedan blir det härliga Stoff & Stil för lite nya vaxdukar. Ledig hela eftermiddagen imorgon! NICE!

Tänkte tipsa om lite fina vita klänningar nu inför student, midsommar och andra festligheter



Detaljerna...





Denna klänning kommer från provrummet.se och kostar 598 kronor, finns även i färgerna svart och puder.
Tycker inte att provdockan gör klänningen "rättvis" visar därför den med en bild lånad från
http://oddmollyholic.blogspot.com/

Superduper fin klänning! (tipsade om denna igår också!) Den är verkligen super på! Man får gå ner en storlek, för de är generösa!

Nedan söt vit tunika från KappAhl, måste provas - den är superfin på!



Nedan från Vila Fanti dress för 399.95, hittar du på http://www.mandeldesign.se



Nedan också från Vila Octavia dress, 499.95 kronor, mandel.se



Nedan från Lindex, för 399 kronor


Till barnen från H&M, fin klänning för 179 kronor.



Alla dessa klänningar finns i andra färger, vitt passar ju inte för alla tillfällen.


Sammie

 

2010-06-01
 22:06:44

Finfin klänning med Posten

Somnade som en gris igår, utan att ha läst en enda sida i min bok...sååååå trött. Idag är jag lite piggare.

Fick paket med Posten idag. Så NÖJD, så jag måste beställa en till i annan färg!



Älskar paket!!!





Finfina Jojo dress från Provrummet.se. Mycket fin på! Jag beställde en i färgen puder osså. De var super snabba med att leverera klänningen också. Rekomenderar återigen deras hemsida, de har JÄTTE mycket fint!

http://www.provrummet.se/sv/klaeder-pa-naetet-bara-foer-kvinnor/index.php

Imorgon ska vi ha Mini-OS på jobb, olika stationer med kuliga sport"grenar" och matsäck med oss. Hoppas återigen på en STOR sol!

Sammie