2010-08-30
 21:12:09

En dröm om Asien...


Hittade i annonserna på en av mina favorit tidningar Drömhem & trädgård en sida som hette Mihn inredning...där hittade jag en massa fina saker...


Fina Sushitallrikar i turkost...


Sidenlyktor



Ljuvligt fint att ha många, många...


Mjuka kuddar i starka färger


Underbar konst...

Mycket mer att titta på och bli inspirerade av...kika in på

http://minh.se/

Må gott,
Sammie
2010-08-28
 22:27:50

Fina Martiniglas och Build-a-bear kalas


Imorse var jag på Triangeln i Malmö och lämnade Thea  på ett Build-a-bear kalas...oh my God...nallar och kläder, skor och andra tillbehör till alla nallarna. Thea älskar det! Man väljer ett nalle"skal" som man fyller med fluff och syr in ett hjärta i den. Sedan kammar man och gör nallen fin...



Thea med sin nya nalle Lucas



En del av alla otroliga kläder och skor till nallarna









För att hitta mer om Build-a-bear gå till
http://www.buildabear.com/

När jag och Tilda gick och tittade i affärerna medan Thea var på kalaset så hittade jag dessa fina glas som jag vill ha! Jag köpte inte dem själv eftersom jag definitivt har shoppat vad jag ska, denna månaden...Men det blir ju en  Perfekt julklapp;) 12 stycken glas från den gröna färgkombon...




De finns även i denna färgkombo

Härliga att servera efterrätt i! Eller till Martinin!

Sammie


2010-08-27
 20:33:53

Pesto, mozzarella och salamifylld kyckling i ugn med pasta




Beräkna 1 kycklingfilé per person

Skär ett snitt i varje filé.

Bred på ett lager pesto , 2 skivor mozzarella och 2 tunna skivor salami (Använd gärna den avlånga mozzarellan till detta. Salami Milano är också ett bra tips!)

Tryck ihop kycklingfiléerna lite lätt och häll lite olivolja över. Salta och peppra.

Lägg upp i en ugnsfast form eller i långpanna. Ställ in i ugnen på 175 grader, ca 35 min. Kolla ordentligt att kycklingen inte är röd inuti innan du tar ut den!

Medan kycklingen är i ugnen kokar du pastan som du blandar med en enkel sås gjord på:

1 burk soltorkade tomater,

Några skedar pesto

Lite matlagningsgrädde

Lite matlagningsvin ,  riven parmesan, salt och peppar.

Skär de soltorkade tomaterna i minde bitar.

Stek dom i pannan i sin egen inläggningsolja.

Blanda ner de övriga ingredienserna. Smaka av.

Blanda i pastan. (Vilken sort du själv väljer.)

Servera gärna tillsammans med smörstekt sparris med hyvlad parmesanost, samt en fräsch sallad!


Ja ibland har man inga egna ideer på lager - då kan man ju sno andras...rakt av...Detta recept kommer från Pernilla Wahlgrens blogg. Hon har fö MÅNGA bra recept på sin blogg!

http://www.pernillawahlgren.se/Pernillasrecept/tabid/81/Default.aspx

Ha en superduper mysig fredags kväll - det tänker jag!

Sammie

 



2010-08-25
 22:04:06

Vinterjackan...


Va och hämtade min finfina vinterjacka på ROOS clothes`n`things idag.

http://www.roosthings.com/

Jackan är från det franska märket Soleil. Här kommer några fina bilder från deras höstkollektion





Johanna på Roos berättade för mig idag att det kommer finfina velour tunikor som påminner mycket om ChillNorways, från det danska märket Culture till henne snart. Hon har också en del av Soleils kläder i butiken nu! EN vinterjacka har hon kvar....;) Det kommer in nyheter till butiken hela tiden, så det är till att göra ett besök minst, varje vecka för att inte missa godbitarna!



Ska nu bara lära mig att knyta den "inbyggda" scarfsen, kragen fint...

Sammie

2010-08-24
 21:29:29

Tips på lookalike till Odd Mollys, Fonda dress - liknande velour tunika


Blev tipsad av en vän om denna tunika igår, jag slog till direkt...har aldrig handlat från Blingo innan.





Påminner en hel del om Odd Mollys Fonda dress



Blingos kostar 599 kronor
Odd Mollys kostar 1699 kronor.

Du hittar Blingos tunika på Blingos webshop.

Sammie
2010-08-22
 21:31:52

Höstskor


Vill ha...


Jordphur från Swedish Hasbeens



Såhär snygga är de i röda...
Bild lånad från  http://enskopaodd.blogspot.com/



Gröna med lite högre klack...

Sjuuuuuuuuuuuuuukt snygga!!!

Igår var jag ute och festade med mina "gamla" vänner från Helsingborg...hade riktigt roligt och ville inte hem klockan 02.00 när vår snälla skjuts kom för att eskortera oss hem till Löddeköpinge...
Det blev mycket uppdatering, skratt, minne, god mat och goda drinkar.
Nu är det läggdax...på måndagar öppnar jag på jobb...så
Natti

Sammie
2010-08-17
 20:46:16

Dop


På lördag ska vi på Dop i Säby kyrka. Det är lilla Molly som ska döpas, Molly är barnens nästkusin.



Här är Thea med fina Molly när Anita/sväris/farmor hade kalas.

På Inreda.com hittade jag en finfin doppresent till Molly


Så cool!

Finns även i andra coola utförande på Inreda.com

Sammie
2010-08-16
 21:25:08

Att älska sitt jobb, kläder och huggormar


Har börjat arbeta på nya jobbet, det är andra veckan denna vecka. Nu är det fler barn som kommit tillbaka efter semestern. Det är så kul...Barn är så fantastiskt öppna och nyfikna! Det är många nya namn och ansikte att hålla i huvudet...men jag är SÅ glad att jag betämde mig för att utbilda mig till förskollärare, det är verkligen ett toppenjobb! Jag är verkligen tacksam varje dag när jag arbetar med dessa små människor...att få höra deras funderingar, hjälpa dem upptäcka, våga och växa. Ha, ha...har ju "bara" arbetat i verksamhet i 1 1/2 år, kan entusiasmen bero på det? Till viss del...men jag tror och hoppas att den håller i sig. Jag har en del förebilder som säger mig det.

Fick nyhetsbrev från det danska homeparty företaget PompDeLux, de släpper snart sin höstkollektion och bjuder på en sneakpeak på sin hemsida, det ser mycket fint ut! Helt lljuvliga kläder till överkomliga priser. Går även att beställa via nätet. Kika mer på

http://www.pompdelux.se/

Annars så väntar jag på att Odd Molly ska släppa resten av sin höstkollektion i butik

Vill ha



Denna Old pink ser lite "mesig" ut i färgen, men jag gillar potatis färgen på sömmarna och banden och har några fina linnen och underklänningar som jag tror skulle kunna passa finfint till.



Lila är ju min favoritfärg - helt klart...denna färgkombon tycker jag är jättefin!

Enkla i modellen och fina.

Barnen och Anders är hos svärmor och fiskar kräftor, plockar svamp, grillar och letar efter huggormar...hm...vet inte om jag gillar det sista...
Så nu ska jag lägga mig och ha heeeela sängen helt för mig själv - varken hund, barn eller man....bara jag och en bok!

Sammie

2010-08-14
 23:50:33

Gott till drinken






Baconpinnar till drinken ( ca 30 stycken)


1 rulle fryst smördeg
2 pkt bacon
svartpeppar
ev färska örter

Låt rullen med smördeg tina, kavla sedan ut den till en 40 x 40 stor kvadrat. Skär två cm breda remsor och dela dem sedan på mitten (då har de ungefär samma längd som bacon).
Para ihop en remsa smördeg med en skiva bacon och tvinna ihop dem. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, krydda med nymalen svartpeppar och ev lite färska örter som du först finhackat. Ställ in dem i en 200 grader varm ugn i ca 20-30 minuter. De skall ha fått fin färg och vara knapriga.

Fotot och receptet är lånat från

http://linneasskafferi.blogg.se

Sammie
2010-08-11
 17:05:36

Me&I höst 2010

Jag är storkund på MeandI sedan flera år tillbaka. Toppen kvalitè, färger som håller tvätt efter tvätt, färger som återkommer så att man kan matcha i det oändliga och snygga kläder som är sköna!!!

det här är mina favoriter såhär långt...och det brukar alltid bli många fler när man är på ett åparty och ser kläderna "live".



Så söt...och jag känner någon som har gjort superfina berlocker som passar PERFEKT till denna tunika!!!;)
denna fining har jag beställt till mig - det står lixom mitt namn på den! (Anders ser inte det...)



Älskar färgen på denna tunika! Och en prinsesskrona dessutom...kan inte bli bättre.



Och från tunika till en stor prinsessa - till tunika till en liten prinsessa.



superfin, färgglad klänning i storlekarna 62768 - 134/140.



Yogapants, det enda felet med dessa byxorna är att de bara går upp till storlek 146-152 och det passar inte på mig....VILL HA!!!



Till små prinsessor! (Känner igen lilla fina modellen;) Finns även till större flickor och riktigt stora flickor. (I annorlunda modell, men samma fina tyg)

För att kika mer gå in på


http://www.meandi.se/BizPart.aspx?tabId=281

Sammie


2010-08-08
 13:52:45

Söndagsmiddag kräver efterrätt...har jag inte rätt???

Ett litet tips på underbart god himmakokad kolasås.



100 gram smör
1 dl vispgrädde
3 msk råsocker
3 msk ljus sirap

Häll allting i en kastrull och koka upp under omrörning, sänk värmen och låt stå och puttra allt mellan 30-45 minuter, rör om då och då. Såsen ska tjockna, men inte bli kola.

Låt svalna

Vi åt den med



Yummie!
Hoppas det smakar.

Sammie
2010-08-07
 22:42:42

Fina, fina Ven och fina, fina vänner!

Som jag tidigare nämt så var vi med två andra familjer på Ven mellan torsdag och fredag. Vi bodde på Vens Vandrarhem. Ligger superfint på höger sida, precis i hamnen, där man kommer in med Venbåten.





Enkla rum med FANTASTISK utsikt!!!





Kostade 375 kronor per vuxen och 200 per barn.



Vi badade och mös nere på stranden en stund på torsdags eftermiddagen.



Anders "Delfinen" Persson



Det sprang omkring en galen man och försökte kasta i barnen...



På kvällen tog vi bussen till Turistgården för Räkafton



det är mycket att hålla reda på...nycklar...



Hakor, rynkor, magar...Hjälper det om vi håller här och här??? Trolla bort rynker - metoden...
enligt Sammie och Maggie. Fungerar sådär...



Vi var med...



Maggie



Per



Helene



Thea



Max



Tilda



Världens sötaste Hugo, som inte vill bli fotograferad...



Julia & Tilda, som gärna blir fotograferade!



Förvisade ut i trädgården eller bästa platsen på hela Turistgården???
Med facit i hand...BÄSTA platsen, helt klart!



Snyggisarna Anders, Martin & Per



Fin bubblig rosa dricka till moi, Raspberry blossom, yummie!



Mmmmmmmmmmmmmmmmm...så mycket gott!



Vi åt...



och åt...

Barnen tog ryggbiff som de själva fick steka på en 420 gradig sten...
Vi gick hela vägen tillbaka till Vandrarhemmet när vi ätit färdigt. Där satt vi och pratade och åt lite snacks innan vi bäddade ner barnen och oss själva...sov ljuvligt skönt med havets brus i öronen hela natten.



6.06 - smög på toa...soluppgång...



Första gången jag är glad att jag har liten blåsa, tänk vad jag missat annars...



efter att vi städat rummen och packat ihop våra saker så blev det en god frukost, med ljuvlig utsikt.



Barnen ville sitta ännu närmre vattnet, så de flyttade ner till bryggan och åt färdigt sin frukost! Mys...



Detta gör vi om igen nästa år!!!

Sammie 

2010-08-07
 00:52:33

Sista semesterveckan

Har haft en helt fantastisk vecka. I tisdags var vi bjudna av min moster till lunch i Helsingborg, vi åt på Möllebackens Våffelbruk och Gästgifveri.




I Onsdags var jag i mina gamla hemtrakter Helsingborg med en kompis som jag träffade på Högskolan. Vi shoppade och åt lunch på Lagmarks. Mmmmmmmm...Kan inte Lagmarks flytta till Lödde???
Köpte en superfin tunika från Brantings höstkollektion på Cirkus. En butik med superfina kläder och supertrist personal...eller hade hon bara en dålig dag...(när jag arbetade i affär blev jag hunsad till tänket....kunden har alltid rätt...kunden framför ALLT...det är tackvare kunden som du har arbete...osv) Stod som fastfrusen vid kassan...kort i tonen...inte hjälpsam eller serviceminded för fem öre...blä...
Köpte en skål från Ittala


Såååååååååååå fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin!

På eftermiddagen så träffade vi Erik som vi också lärde känna på högskolan. Vi satt och drack och pratade på en uteservering någon timme innan vi stack till Haket och käkade. Verkligen god mat och super service!!!
www.haket.nu

En underbar dag helt enkelt!
Tack Malin & Erik...me so glad to know you!

Torsdag/fredag övernattning med två andra familjer på underbara Ven. Kalas hos fina Rebecca 1 år på kvällen med några av släkten. Och imrogon blir det frukost med Jessica och hennes fina mage på Uven här i Lödde.

Sammie
2010-08-03
 09:54:33

Dyngkåt och hur helig som helst



Utdrag från Mia Skäringers bok Dyngkåt och hur helig som helst

Jag plockar strumpor snabbare än ljusets hastighet. Små pappersremsor. Blöta vantar. Star Wars-gubbar. Plåster. Gosedjur. Ruttna äpple som ingen åt upp ur ryggsäcken. Ibland mögliga pannkakor i igenimmade plastlådor. Jag tar sakerna från rum till rum. Till skräpkorgar. Till garderober och hyllor. Och egentligen var jag bara på väg till toaletten. Medan jag torkar mig i ändan hinner jag alltid byta en pappersrulle, kolla vilka schampoflaskor som är tomma, tänka på någon rolig replik och skruva på locket på barntandkrämstuben.
Swisch. Swosch.
Jag gjorde jämt så förut, innan jag blev utbränd. Nu när torkar jag mig i ändan så torkar jag mig bara i ändan, inget annat.
Imorgon ska jag dra pappret sakta, sakta och riktigt känna hur jag faktiskt sitter och torkar mig. Imorgon ska jag tänka och här sitter jag och bara torkar mig. Om ungarna ropar svarar jag bara: - Mamma torkar sig.
Halleluja jag torkar mig, ingenting annat.
Det ska jag fan lära mig.


och

Är det svårt att skriva om det osnygga? Om de gånger man som förälder faller igenom? När man själv blir ett barn och står och skriker : - SLUTA SKRIKA! Eller när man tar för hårt i en liten arm eller säger något jävligt dumt och ovuxet. Att visa sin svaghet är styrka, eller?
Jag faller ofta igenom. Och du? Befriande är det när vi berättar detta för varandra. När en stor människa blir förälder till en liten människa upphör hon inte att vara människa. Hon får förstås skärpa till sig men hon är fortfarande en människa på egen stora resa. Den lilla människan ska hon hållaa i handen på den stora resan. Den lilla männsikan ska hon ha under sina vingar. Skydda. Mot det hon kan. Sedan kommer livet ändå. ovanpå alltihop. En dag regnar kanske vingarna in. Då måste hon fortsätta flyga. Inte skämmas och falla till marken.
Hur fan skulle det se ut.
Man får vara kass ibland. Man ska säga förlåt. Men man ska inte gå och tro att alla andra har det så jävla mycket bättre.


Såhär skriver Adlibris om boken

När Mia Skäringer började blogga hade hon samma tanke som när hon skrev sina krönikor i tidningen mama: den skulle vara garanterat pumpsfri. Det vill säga "inga bilder på ett par snygga pumps jag såg i affären på väg till dagis". Resultatet har blivit en bok som är både rolig och allvarlig, tankeväckande och stark. Mia Skäringer bjuder på ett befriande öppet sätt in oss i sitt eget liv och delar med sig av sina erfarenheter, av skilsmässa, föräldraskap, nytt familjebildande. Dåligt samvete, prestationsångest och vacklande självförtroende. Hon krossar myten om superkvinnan som med ett glatt leende håller alla bollar i luften samtidigt, och önskar alla att ha mod att vara den man är och tänka mindre på att duga.

"Mia Skäringer får framför allt 30-plussiga kvinnohjärtan att darra av ångest och jubla av igenkänning."

Personligen så älskar jag allt hon gjort. Kan varmt rekommendera denna bok!

Sammie



2010-08-01
 22:59:51

Ullared

Jag har aldrig varit på Gekås innan. Har liksom känt att det nog inte var något för mig. Mycket folk, mycket saker, man köper en massa som man egentligen inte behöver...jag ser ju hellre att affärerna håller på lager än att vi har ett här hemma...Kort och gott så har jag varit avig mot hela konceptet. Tills jag såg denna bild på en blogg...



Lördag morgon...En Odd Molly bloggerska rekomenderar dessa finfina linne att ha under blusarna, dessutom i ljuslila som jag har så svårt att hitta....-Andeeeeeeers, vi ska till Ullared.
-Va?????
-Jo, vi har ju inget annat att göra, vi skulle ju till Bakken men det blev inte...barnen, skulle inte ni tycka att det vore kul att åka till Ullared?
Ett unisont -Jooooooo!
Anders - Ok, men då åker vi på söndag..jag måste ställa in mig på att jag ska till Ullared...



Fördelar
Mindre kö än vad jag trott
Gick snabbt att köra dit

Nackdelar
Mycket folk
Avståndet
Alla virrade fram och tillbaka med stora överfyllda vagnar (blev påkörd på hälen...inte skönt!!!)
Man köper saker som man egentligen
1. Inte behöver
2. Inte kommer att använda
Svårt att hitta, där är SÅ MYCKET saker ÖVERALLT.

Jag åkte dit för att titta på linnet...



2 timmar,fem påsar och 3000 kronor senare...

Då var vi värda en glass. Det var den enda kön vi stod i, faktiskt...glasskön!



Vad sägs om "Drömmar"
Sås, mjukglass och strössel...mmmmmmmmmm



Min favorit, har alltid varit, mjukglass med chokladdopp



Barnen var nöjda, jag var nöjd (ett lila linne följde med hem!) och mest nöjd av alla tror jag faktiskt att Anders var...han gillar att skämma bort sina tjejer...och så hittade han en del saker till sig själv...såsom en radiostyrd bil...drickahatt (ni vet en sådandär keps man kan fästa en burk på varje sida och så går där ett rör till munnen) och lite annat.

Anders sa att han skulle kunna tänka sig att åka dit igen...men då stannar jag hemma.

Sammie