2010-10-31
 20:38:55

Underklänningar och bolero...


Cultures underklänningar är så användbara. Hos Roos har de flera olika färger inne nu...http://www.roosthings.com/hitta.html  - webshoppen är under uppbyggnad så ni får ringa eller gå dit.








Bilderna är lånade från SelectedStyles webbsida.

Jag hittade också en nätbutik där de säljer Cultures underklänningar 

http://www.selectedstyle.com/senaste-nytt-c-326-1.aspx

men de har inte alla färger som Roos har...där köpte jag en ljungfärgad(ljuslila) och en potatisfärgad (brun) hittade även denna finfina bolero


fast i svart. Roos hade den i en annan färg också, förutom svart, kommer tyvärr inte ihåg om det var grå eller potatisfärgad.


Sammie
2010-10-31
 19:52:59

Kusin vitamin Engla med Fiona och Lisa på höstpromenad!


Ibland säger en bild mer än tusen ord...idag låter jag bilderna tala...

















Sammie

2010-10-30
 20:49:27

Recept och fin jacka...


Idag har jag och Thea sovit läääänge...Tilda och Anders har varit och vandrat med Lufsarna (som Mulle heter när man varit med i flera år...) Jag var uppe vid åtta och gjorde fika och varm choklad till dem, sedan la jag mig under täcket och läste ut en bok, Mörkermannen av Unni Lindell. På eftermiddagen körde vi upp till ROOS och tittade...där fanns en massa fina kläder, det blev två underklänningar och en bolera...bara det att när jag skulle betala upptäckte jag att min plånbok inte var i väskan - utan i bilen som Anders hade kört med...det var bara att lägga undan kläderna till måndag...tur att jag upptäckte det i Lödde och inte när vi kommit till Burlövs Center, som var vårt egentliga mål...det blev en liten runda dit iaf när Tilda och Anders kommit hem...hittade en finfin sammetsjacka från det danska märket Repeat...fanns inte i min stl, de skulle kolla i butiken i Höllviken när den öppnade på måndag. Hoppas, hoppas!



När man knyter sammetsbandet blir kragen jättefin...hittade den bara i grå på nätet, den är ännu finare i svart!

Ett litet recept som jag snott från en annan blogg...har ingen adress...håll till godo - visst verkar det smarrigt...ska själv prova nästa vecka.






 Päron- och fetaostpaj med parmaskinka

Fyllning:
1 päron
200 g fetaost
3 ägg
3 dl mjölk/grädde
salt och peppar
färsk timjan
1 dl riven ost

Garnering:
1 päron
6-8 skivor parmaskinka eller prosciutto
färsk timjan eller ruccola
ev. balsamico

Gör en klassisk pajdeg som du låter vila i kylen och tryck sedan ut degen i en ugnssäker form. Förgrädda i ca 15 minuter och låt svalna. Vispa ihop ägg och mjölk under tiden. Krydda med salt, peppar och färsk timjan. Tärna fetaosten i kuber och dela päronet i klyftor. Placera fetaosten och päronklyftorna i pajskalet, häll över fyllningen och strö över riven ost. Ställ in pajen i ugnen, 200 grader i ca. 40 minuter. Tag ut formen och garnera med ett skivat päron och några skrivor parma. Ringla gärna över någon god balsamico och servera med en sallad och något gott rödvin.

Have a nice one,
Sammie
2010-10-24
 20:58:47

I rymden finns inga känslor.


Var på bio denna regninga söndagseftermiddag. Perfekt avslutning på en lugn och skön helg.




http://www.youtube.com/watch?v=k8ARFqtNeOo

Helt underbar film om Simon som har Aspergers syndrom och hans bror, deras vardag - bekymmer och kärlek.
Barnen älskade den, de är 9, 11 och 12 år. En hel del allvar, men också många goda skratt.

Sammie

2010-10-23
 11:57:26

Pannacotta på vit choklad - lätt som en plätt och ljuvligt gott!


Ibland är de bästa helgerna de när man bara kan gå hemma och bara göra vad man känner för...städa lite här och lite där, ta en fikapaus, gå ut och gå en runda i höst rusket och sedan sätta sig framför brasan och läsa en bra bok. Idag har jag också gjort lite god efterrätt till ikväll...receptet hittar du här

http://www.recepten.se/recept/pannacotta_vit_choklad.html



Jag micrade lite frusna hallon och rörde i lite florsocker, så att det blev en varm sås som jag hällde över pannacottan och toppade med några färska blåbär.



Kusin Vitamin Emilia som sover över här idag ville inte ha hallon på, det blev snyggt, men kan aldrig tänka mig att det blev lika gott som med hallonsåsen.
Det var ett lätt recept, som smakade ljuvligt!

Hittade en annan fin blogg med massor av smarriga recept...

http://acarolinas.blogg.se/2010/october/hemmafrun-har-varit-framme-igen.html

Sammie

2010-10-21
 21:58:11

Bara måste...


..var på väg att stänga ner datorn och gå och lägga mig - skulle bara kolla mailen först...vem vet...man vill ju inte missa något!
I alla fall så hade jag fått mail om nyheter från Provrummet.se

och det väcker ha-begär...eller vad sägs om



Dawn benvärmare för 149 kronor. Så snyggt till höga stövlar!

Finns även i



och



Sammie
2010-10-20
 22:01:11

Mysig, ledig eftermiddag.



Har haft en mysig eftermiddag med mina två darlings och Theas kompis, Stina. Vi var på Nova Lund och shoppade och fikade loss...

Räkmacka, Mocca Latte och cheesecake till efterrätt...gissa om jag var proppmätt efter...men gott var det!!!





Barnen drack varm choklad med vispgrädde och marshmellos...



och åt en grillad macka med kyckling och mozzarella...





Vi köpte springskor till Tildas träning, vinterskor till Tilda, finskor till Thea (hon planerar för fullt för skolans kommande Nobelfest!) ett par treggings till Tilda, ännu en underklänning  och en fin pyjamas, till mig. Vi hann också till biblioteket där vi lånade lite nya böcker. Jag lånade Jesper Juuls "Konsten att säga nej" den är så bra, så jag måste läsa om den. Mycket bra tänkvärdheter och tips till föräldrar!



För övrigt så har barnen fått en ny bedårande kusin för några veckor sedan, Anders lillasyster Linda (och Tomas) har fått sitt första barn, en vacker liten flicka - SIRI!!!



Åhhhhhhhhh, vad man blir sugen! Hon passar såååå fint där på min arm!;)
Men det är helt ok att låna bebis också...
Måste träffa Siri och gosa med henne snart!

Mys på,
Sammie

2010-10-17
 20:39:49

Skäm bort dig - ofta!


Har haft en helt underbar helg. Tid att tänka, (när jag gick och pratade med Tilda om detta längs med stranden så sa hon - Men vaddå är du tanklös när vi är hemma då??? Ha, ha underbara unge!) tid att bara vara...ingen smutstvätt att ta tag i, ingen diskmaskin att plocka ur, inga dammråttor att jaga...och när jag låg där ute i 35 gradigt vatten under en klarblå himmel och tjuvlyssnade på andras samtal så var det samma meningar alla sa - Så ljuvligt detta är. Så lugnt och skönt. Mysigt att bara ta hand om sig. Detta är livet!
Man måste ta hand om sig och skämma bort sig - ofta!
Lite bilder från vår helg, på underbara Hotell Tylösand...



Underbart väder hela helgen.





De obligatoriska badrockarna...



Varm pool...



Kall pool, den fruktade sk isvaken...barnen hoppade upp och ner i den...brrrrrrr...



Fina, fina Thea



Kneippen, man går sakta växelvis mellan kallt och varmt vatten på stenar...



Utomhus poolen...



där trivdes vi...



läsandes i relaxavdelningen...



vidunderlig utsikt - det var svårt att koncentrera sig på läsningen...ZzzzzZzzzzz



Vi hann med en promenad på stranden också...






Thea slängde av sig skorna och gick barfota i sanden...



Tilda skrev kärleksmeddelande i sanden - till Jack, såklart!



Tilda gör sig iordning inför lördagskvällens middag



Lördagens lunch och kvällsmeny....Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm



Anders älskar hotellfrukostar...såhär nöjd är han då!





Vi är alla nöjda med både hotellfrukostar och helgen! Helt underbart alltså!

Sammie



2010-10-14
 22:29:15

Frukost eller kanske lite Afternoon tea?


Bakade mini scones i söndags och bjöd familjen på afternoon tea...

Det blev mycket uppskattat. Kanske något att bjuda på i helgen?

Recept på scones hittar du här

http://www.tasteline.com/recept/english_scones


Och recept på annat gott till Afternoon tea här...
http://www.arla.se/Default____20730.aspx


PS. För övrigt så har jag Kate Perrys låt i huvudet...

http://www.youtube.com/watch?v=8fj2HVYlD_4

Njut av helgen
Sammie

2010-10-13
 18:26:19

Underklänningar från Culture

Har äntligen "slagit" till men en tutu t88, i almost black nu när ajabaja har 25% rabatt på Odd Mollys pre-fall kollektion. Sedan såg jag såklart idag att Minzo har 30 % på pre-fall...



För att titta/shoppa loss på rean klicka in dig på

http://www.minzo.se/startsida-i-106.aspx

Hittade också finfina underklänningar från Culture hos Sid and Sally.



Klänning Lusy, 299 kronor, grå.



Eller Klänning Dianna, också din för 299 kronor.



Superfina att ha under tunikor och andra klänningar!

De har mycket annat fint på Sid and Sally också, så klicka in dig och leta efter dina favoriter

http://www.sidandsally.com/

Sammie



2010-10-12
 21:17:14

KappAhl - gör det igen...


Jag tycker att KappAhl har fått in en hel del fina saker till oss mogna flickor. Fina modeller, lite arbetade detaljer och framför allt bra priser!



Liknar mycket de modeller från förgående säsonger men med lite turkosa sömmar. Snyggt! Denna modell kostar 499 kronor.

Denna tycker jag är RIKTIGT fin! 349 kronor. Finns även i rött.




Mjuk kjol med superfint fall. Kostar 299 kronor.

Denna tunika/klänning hänger i min garderob...kostade 299 kronor. Så mjuk och skön på.



Vackert plagg att "klä sig fin" i, finns även i färgen lila. Härliga rosor på hela nederdelen av kjolen.


Kostar överkomliga, 299 kronor.

Sammie

2010-10-10
 10:00:49

Lyckligt lottad - kanske ändå har tur...


Dagens datum är 10-10-10, måste köpa en lott idag...vem vet - idag kan det vara min tur! ;)
Fast jag är lyckligt lottad redan. Igår fick jag sms från min man som var på kanotläger med vår stora dotter - där skrev han att vi varit förlovade i 12 år (8383 dagar, 105 120 timmar)...och att han fortfarande älskar mig! Snacka om lyckligt lottad - jag asså;)
Det var också 5 år sedan min älskade mormor lämnade oss igår, vilket känns ofattbart...jag kan fortfarande känna hennes doft...lypsyl, Marianne karameller, Emser, världens godaste matlukt när man kom i trapphuset på söndagarna,vilket gjorde att hon själv luktade matos...mormor var så snäll, omtänksam, fördomsfri, lycklig i vardagen, nöjd och glad för sin familj (- oavsett vad vi gjorde, så kände man det...) Jag har inte varit på minneslunden på länge, men jag tänker såhär att oavsett var vi begravde hennes fysiska kropp så är det i mitt hjärta jag finner hennes själ - det som var mormor. För att känna hennes närvaro, behöver jag bara minnas.
Men det är bara den fysiska kroppen som kunde krama mig som hon gjorde - och det saknar jag, så in i helvete ibland!

I mitt hjärta för alltid


Sammie
2010-10-05
 22:18:20

El Natarulista hösten 2010 - me like!

Mmmmmmmmmmmmmmmmm...härliga höst! Soliga dagar i orange, rött och gult...soppor, svamp, levande ljus, brasan, mjuka, varma filtar och varm choklad...

Tänkte visa några fina skor som passar finfint till höstjackan...


Stövlett från ett av mina favorit märken El Naturalista, 1499 kronor.

Från samma märke kommer de grövre kängorna, i underbara färgen lila, 1599 kronor.
Dessa två modeller finns på Scorett. Jag hittade lite fler fina modeller på El Naturalistas egen sida.

Snygga höga kängor/stövlar





Såååååååååååååååå MYCKET snyggt!

Jag ska leta efter ett par av de, med stickad kant i svart - helt klart!

Sammie