2011-02-27
 16:49:40

Fina väskor från Campomaggi


I Sid and Sallys webshop hittar jag mängder av fina plånböcker och väskor.

Dessa finisarna från Campomaggi...dyra - men ack så fiiiiiiiiiiiiina!





Från See by Cloè


En modell som jag gillar är denna


Från märket FAB, Love purse



För att se mer eller klicka hem...

http://www.tintinstyle.se/system/search/search.asp?b=29&page=1

Sammie


2011-02-23
 07:30:16

Det är du som bestämmer vilka tankar som ska bo i ditt huvud!!!


Mitt älskade Wellness House ( http://www.wellnesshouse.nu/ )  i Lödde är ju inte bara en FANTASTISK miljö att vistas i där man kan få faboulösa behandlingar, utan de har dessutom en massa finfina bra saker att köpa i present till folk. Nu har de fått in såkallade affirmationskort - för barn.








Inspirationskorten för barn är ett roligt och enkelt verktyg för att arbeta med sina tankar samt stärka sin självkänsla, intuition och förmågan att skapa sitt eget liv. De är tänkta för barn mellan 9 och 12 år, men kan fungera bra även i andra åldrar.

Barnen kan använda korten på egen hand, tillsammans med en kompis eller en förälder. Eller så använder hela familjen korten tillsammans. De fungerar även bra att jobba med i skolan, på fritids eller i förskolan.

GÖR SÅ HÄR:

Dra ett kort och läs det, gärna högt. Läs också på baksidan och försök att riktigt känna att det handlar om dig. Du behöver inte tro att det är sant det som står på kortet, det fiffiga är att det blir sant om du tänker det riktigt ofta!

Sätt det kort som du har dragit allra längst fram i hållaren så att du kan titta på kortet om och om igen. Om du vill kan du göra det tillsammansmed en kompis – då kan ni också prata om texten. Vad betyder den för dig? När har du känt så, hur var det? Vad är svårt med det? Vad är lätt?


Låt gärna texten på kortet följa med dig i tanken hela dagen. Om det är något av korten som du gillar eller behöver lite extra, sätt upp det där du ser det ofta – kanske vid väckarklockan, på spegeln, kylskåpet eller skrivbordet.


Och kom ihåg: Det är du som bestämmer vilka tankar som ska bo i ditt huvud och därmed bestämma hur din dag blir! Ha det så roligt!



De ska jag absolut köpa och ha på mitt jobb.

För er som inte blir bortskämda på härliga Wellness, finns affirmationskorten att köpa här

http://www.balansikroppen.se/Kreativ-Insikt-Affirmationskort.aspx?cid=57

Tänk positivt!

Sammie

2011-02-21
 19:05:09

Snickerscheesecake...Mmmmmmmmmmm!


Idag har jag lånat ett recept från den finfina och matnyttiga(!) bloggen Louise`s Spis...



Snickers Cheesecake
8-10 bitar


Botten

200 g digestivekex

100 g smör

50 g slätt jordnötssmör


Smet

600 g philadelphiaost

2½ dl kesella gourmet

½ dl socker

2 msk maizena

1 msk vanlijsocker

3 ägg

2 snickersbars

100 g Marabou gräddnougat


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och jordnötssmör. Krossa digestivekexen till ett fint pulver och blanda det med smörblandningen. Fodra en springform (ca 23 cm diameter) med bakplåtspapper, svep in den i aluminiumfolie och tryck ut digestiveblandningen till en jämn botten. Baka i ugnen ca 10 min, Ta ut och låt svalna.

Vispa ost och kesella krämigt i en bunke. Tillsätt sedan socker, vaniljsocker och maizena. Rör därefter ner äggen, ett i taget och se till att allt är väl blandat.

Ta bort ca 1/5 av smeten och lägg den i en egen bunke. Skiva snickersbitarna och blanda dem med den stora smeten. Häll denna smet över digestivebottnen.

Smält nogatchokladen och blanda den med den lilla smeten. Ringla den över smeten i formen och dra med en bambupinne eller gaffel så det bildas ett fint mönster.

Sänk värmen i ugnen till 160 grader och grädda cheesecaken i nedre delen ca 40-60 minuter (beroende på hur din ugn är). Kakan ska vara lite mjuk i mitten när den tas ut, det stelnar när den svalnar.
Låt kakan svalna helt och ställ den sedan i kylskåp. Jag valde att garnera cheesecaken med kolasås och hackade jordnötter.


Recept på kolasås hittar du här

http://www.tasteline.com/Recept/hemmagjord_kolasas

eller

1. Godaste kolasåsen får du genom att helt enkelt koka en oöppnad
burk kondenserad mjölk ca 4 timmar under lock i en gryta med vatten. Se
till att burken alltid är täckt med vatten. Detta är viktigt, då burken kan explodera om vattnet försvinner!
2. När burken kokat klart, öppna och rör i 4 msk grädde, sedan är
såsen klar.

Lycka till!

"För mycket av det goda - kan vara alldeles underbart"!

Sammie







2011-02-21
 18:43:05

Snart släpps PompDeLuxs nya kollektion...


Den 2 mars släpper underbara PompDeLux sin nya kollektion.





Ljuvliga barnkläder värda en prins eller en prinsessa!

Sammie

2011-02-21
 01:11:04

10-års kalas och vårjacka


Ännu en helg har svishat förbi, känns det som...men det fantastiska är att jag har ledigt två dagar till och på onsdag slutar jag 12.30. Gott. Vi passar hund denna vecka så vi kommer att hitta på lite småsaker häromkring. Imorgon blir det fika med vänner här hemma sedan badhuset för lite bus.

I lördags firade vi vår älskade Thea som fyllde 10 år. Släkten var här och firade. Men först firade vi henne såklart på morgonen.









Och på kvällen med släkten...





Kusiner i alla åldrar...

Jonathan, 20 år...



Engla, 6 år...



Siri, 6 månader...



och farmor, mormor, farfar, fastrar, mostrar och grannen.

Idag var jag runda på Center Syd med Emilia, som sov över här till idag. Shoppade en jacka och en scarfs till våren, som jag hoppas snart är på väg!!!


Jackan, 399 kronor på Kapp Ahl, scarfsen var också därifrån, armygrön med spets (finns tyvärr ingen bild på den)

Nu är det dax att lägga sig - sussa sött!
Sammie





2011-02-15
 21:50:54

det hjälper inte att tänka att man ska - man måste handla!


Igår fick jag värsta synbortfall/migränanfallet på jobb...blä...tog dock en pilla i tid, så det gick att arbeta vidare...men låg hela kvällen i soffan och vilade mitt stackars lilla huvud. Har mått bättre idag men är så HES. Krax, krax låter det...
Min fina familj hade fixat gullig present och hjärtan tilll mig...SWEET! Det var ju trots allt Alla hjärtans dag.



Ett halsband där det hänger en ängel och på brickan står det Angels exist. Fint!

Idag kom äntligen armband och fina halsband från Line.





Köpte själv 3 direkt! ;)



De fina halsbanden(som också kan bäras som armband) är Wish Bones...För dem som inte vet så kallas detta för furcula och är mycket speciellt eftersom det är den del som kopplar samman nyckelbenet till bröstbenet på fåglar. Tack vare detta ben kan alla fåglar flyga! Naturens under och utan tvivel en talisman för människor!
Säljs även de till förmån för ANBAD.
(http://anbad.wordpress.com/)


Armbanden kostar 50 kronor styck.
Armband med tofs 50 kronor
Halsbanden kostar 50 kronor

Vill ni köpa armband eller halsband kan ni kontakta mig på
[email protected]
Och kom ihåg - det är INTE tanken som räknas...

Sammie


2011-02-13
 23:08:35

Renovering pågår...


Har haft en mysig och ganska lugn helg... Gjorde pannkakor till lunch i lördags. Mmmmmmmmums.



Thea sov hos en kompis i lördags och Tilda hade en kompis som sov här hos oss.
Vårt varadagrum är redan färdigmålat. Så idag var vi på Ikea och köpte nya överdrag till vår soffa. Beiga...Men det ska piffas upp med lite färgglada filtar och kuddar från Indiska. Köpte ett nytt vitt soffbord också. Fick upp vår stora fina tavla som vi köpte för länge sedan på Bolagret, men som vi inte haft någon bra stans att hänga.



Bumlingen ska lämnas in för att omlackeras...till svart tror jag. Vi ska ha fler turkosa och färgglada kuddar. Klickade just hem detta fina överkast från H&M, men det kommer att fungera bra som filt i soffan. Lite snygga kuddar åkte också med i varukorgen.








Då är det bara denna pläd från Indiska som fattas....
Känns skönt att det har gått så snabbt och vecka 9 kommer de och ska riva upp golvet och lägga nytt i köket/nya delen av köket. Hm...kommer att vara upp/ner ett tag då, men det är det SÅ värt! ;) Innan sommaren kommer allt att vara fix och färdigt! Skönt!
Nu ska jag gå och lägga mig, så att jag orkar fira Alla hjärtans imorgon!

Kram på er
Sammie
2011-02-12
 13:55:36

Tänk efter noga...

Börja med att läsa detta...

http://www.sannibus.blogspot.com/

I förskolan s läroplan kan man läsa...

Barn tillägnar sig etiska värden och normer
främst genom konkreta upplevelser. Vuxnas förhållningssätt påverkar barns
förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett
demokratiskt samhälle och därför är vuxna viktiga som förebilder.
(Lpfö 98)

Tänker på pojkens ansvariga klasslärares uttalande.

Skolan skall aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt
och möjligheter. Det sätt på vilket fl ickor och pojkar bemöts och bedöms
i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att
forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan
har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den skall därför
ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina
intressen oberoende av könstillhörighet.
(Lpo 94)


Och så står det tydligt om könsroller i skolans läroplan.

I ett tidigare inlägg hos Sannibus står att läsa;

Skolan har gjort ett uttalande i utredningen från Skolverket
"Pojken har enligt dessa uppgifter inte varit utsatt och inte heller kommit i konflikt med kamrater mer än vad som är vanligt bland små barn. Specialpedagog har haft kontinuerlig kontakt med mamman då pojken har haft vissa svårigheter med sin språkutveckling. Vid dessa samtal har det framkommit att pojken fått kommentarer om sitt normbrytande beteende, men inte att mamman upplevt att pojken har varit utsatt. Däremot har ansvarig förskollärare haft samtal med mamma om att pojken behöver stöd av de vuxna då han blivit muntligt ifrågasatt av andra barn på grund
av sitt klädval."

Hittade detta inlägg i kommentars fältet och det säger ungefär som jag personligen känner...

Att skolan beskriver Isaks sätt att uttrycka sig på som "normbrytande beteende" säger allt om vad de har för syn på honom. I min värld, jobbar som socionom med barn, och den definition vi vi använder oss av för barn med normbrytande beteende är "beteende som på olika sätt bryter mot rådande normer och regler i den miljö där individen befinner sig. Normbrytande beteende rör sig både om aggressiva, utagerande beteenden mot andra människor och djur, och om icke-aggressiva normbrytande beteenden som att bryta mot föräldrars regler, snatta, stjäla saker och vandalisera...Detta beteende benämns dock på många sätt i forskningslitteraturen, så som antisocialt beteende eller symptom på uppförandestörning..."
Vad är det förskolan inte förstår, att klä sig hur man vill är inget normbrytande beteende. Att ge uttryck för sina intressen är inget normbrytande beteende. Däremot att inte tillvarata ett barns rätt till sin existens utifrån sina egna villkor, det om något är ett normbrytande beteende
.

Oavsett vilka lagar man har att rätta sig efter så är det skamligt att en människa - ett barn ska behöva utsättas för detta. Jag blir jä-ligt förbannad.
Jag försöker själv att lära mina egna och de barn jag träffar i mitt yrke, vikten av att inte andvända ordet konstigt.  Tänk vilken skillnad det blir om man säger...-Vilket konstigt namn..eller -Vilket annorlunda namn. Vi är verkligen våra barns förebilder de gör inte som vi säger utan de gör som vi gör...tänk noga på det!

Sammie
2011-02-08
 22:55:15

Kvickt pek...


Så gott det är att vara igång och jobba igen. Känner mig pigg och frisk. Mitt klickfinger (dvs höger pekfinger) är också piggt...Klickade snabbt som attans hem denna klänning på rean idag...





Har den i grey/lila vilken jag betalade ett hiskeligt pris för...Denna färgställning känns mer användbar...säljer nog min andra. Det finns alltså fynd att göra fortfarande...Ajabaja Deluxe har en hel del kvar. 

http://www.ajabajakids.com/default.asp?sType=deLuxe&mode=shop&brandID=173

Over and out
Sammie

2011-02-06
 21:18:44

På stranden


Söndag...mys, mys. Sov länge. Åt frukost länge. Körde Thea till kompis, sedan körde jag och Tilda ner till stranden och gick där i över en timme med hundarna. Lisa älskar att springa lös i sanden. Låter bilderna tala för sig själv...





































Nu ska jag gå och lägga mig och titta på tv en stund, imorgon ska jag äntligen jobba igen! ;)

Sammie

2011-02-05
 11:00:54

Myran i turkos annars vitt, vitt, vitt...


Idag är det lördag. Har varit hemma i över 10 dagar nu, sjukskrivning pga "smitta" man får inte arbeta med barnen den första veckan man druckit Radioaktivt jod. Så varje dag har faktsikt nästan känts som lördag...och jag är glad att det snart är en helt vanlig måndag!!! Men idag ska vi förhoppningsvis ha gäster här...Maggie den stackaren ringde nu på morgonen och mår inte så bra...så vi får se...Jaaaaaaa, hon ringde precis, de kommer!

Renoveringen/ombyggnaden har påbörjats, Anders har spikat upp träpanel i vårt varadagsrum på en vägg, på måndag kommer målaren och ska måla vitt, vitt, vitt.
Har lite foto här på vilka färger vi har haft...





Hihi, när vi precis hade gjort vid i vardagsrummet förra gången var det någons av barnens kompisar som tyckte vi skulle kalla det Discorummet!!!;) Lite mycket färg, kan jag tycka nu...
Bumlingen skall lämnas in för att lackas om i en annan färg...svart...tror jag det blir. Ny klädsel till soffan...beige kanske...ochså kommer turkost att vara den genomgående färgklicken i hela huset.

Och på tal om turkost så ska vi ha nytt köksbord och nya stolar, igår var vi och köpte 6 stycken stolar i Helsingborg. Finfina Myran Arne Jacobsen design by Fritz Hansen.



Nu fattas bara ett bord...Ellips hade varit finfint till;)

Hittade en fin matta från Pappelina som skulle passa i huset snart...


Åh, det är så kul att planera, spana efter saker som kan passa till.
I slutändan kommer vi att ha ommålat i hela huset. Stort kök med ny köksö och ny matplats och ett nytt fräsht vardagsrum.





Träpanelen i vardagsrummet se ut som på denna bild, som jag lånat från http://www.styleroom.se/album/20223
Det gör helt klart att det "händer" något, istället för att det ska bli för stelt och vitt.

Ha en underbar helg
Sammie
2011-02-02
 16:04:32

Lyckat besök i Lund


Blir galen av rastlöshet, visst är det skönt att ligga i soffan och läsa en bok...en eller två dagar...men inte i längden...Så idag stack jag och solade när jag lämnat barnen på skolan, sedan åkte jag hem, duschade och ringde och pratade med F-kassan. Tre timmar innan barnen skulle hämtas stack jag in till Lund. Gick och tittade i deras mysiga butiker...KappAhl letade efter den här snygga jeansjackan..som inte kommit ut i butik ännu...



Olivia & Oliver, With love (köpte en tunika där från Culture) Tehuset Java (där jag köpte en burk Kusmi tea) Lagerhause och til l sist slank jag in på Espressohouse för en ljuvlig fika, i min ensamhet...;)


Dricker inte så mycket te - kaffekärring, men älskar burken!!! Passar perfekt på de nya hyllorna i vårt uterum;) Anders kom hem tidigt idag för att det kliar i fingrarna på honom att sätta igång med vårt projekt. As we speak så spikar han upp träpanel på en av väggarna i vårt vardagrum. Och som jag lovat så stod jag där över honom med kameran...
Nu är jag faktsikt helt slut, så nu blir det horisontalt läge i soffan där jag ska läsa ut Hypnotisören av Kepler.

Sammie
2011-02-01
 15:59:36

Snickerskakor


Igår bakade jag kanelbullar...



...Yummie...hittade ett annat mumsigt recept hos...

Receptet är lånat från Jennys matblogg

Snickerskakor



10 dl Rice Krispies
1 tsk vaniljsocker
225 g jordnötssmör
3/4 dl kokos
1 dl strösocker
1 dl sirap
200 g mjölkchoklad

Häll i jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull, rör om och låt bli varmt (får ej koka). Blanda rice krispies, vaniljsocker och kokos i en bunke. Rör sedan ned den varma jordnötssmörblandningen i bunken. Rör om så det blandar sig ordentligt. Platta ut kripset i en form (ca 20*30 cm) med bakplåtspapper i. Smält chokladen i ett vattenbad och bred den smälta chokladen över kripset. Låt stå kallt till chokladen stelnar, skär sedan upp i bitar och servera. Kakan skall förvaras kallt.

Vi var och tittade på huset i Brasebäcksby tillsammans igår, men har bestämt oss för att bo kvar. Vi ska göra vid lite här istället. Har ett genomgångsrum som vi inte använder oss av och jag vill så gärna ha ett STORT kök, nu kommer jag att få som jag vill. Målaren var här idag, vi ska i princip måla allt vitt. Kommer att bli så fint! Han kommer att börja redan på måndag. Ska fota lite nu innan vi börjar och så får ni följa arbete och resultat här. I vårt vardagsrum idag har vi en storblommig brun, rosa och orange tapet från Åhlens med en brun och orange soffa...man tröttnar snabbt...

Ska surfa runt och titta efter ett nytt fint soffbord, matbord och coola stolar...
Återkommer!

Sammie