2010-02-28
 09:47:48

Chillnorway - härlig design från vårt kära grannland.

Har hittat ett för mig helt okänt klädmärke, Chillnorway. Påminner en del om Odd Mollys kläder. Mycket volour och fina detaljer i plaggen. Här kommer några fina bilder ur deras kollektion







 

 









Gillar mest av alla denna sista gröna klänning. Ärmarna, spetsen vid kjolen och tyget.

Kläderna finns även till barn







För att titta mer eller info om var du kan köpa deras kläder klicka in på http://www.chillnorway.com/. Jag har läst att de säljer slut på sina kollektioner i Norge och att de håller på att etablera sig i Sverige, de söker 50 nya återförsäljare. Vita Snäckan i Båstad säljer kläderna. Melrose Co i Kungsbacka säljer också deras kläder. Hösten 2010 kommer det att finnas i butik i Malmö och Vellinge. En ny webbutik, som kommer att sälja deras kläde är på gång...Deras kläder är lite billigare än till exempel Odd Mollys. Jag är supernyfiken på detta märke. Visst är kläderna ljuvliga!

Sammie

2010-02-27
 02:00:51

Gäster - och här får ni mina recept!

Har haft en mysig kväll i vänners sällskap. Förutom att äta så spelade vi en omgång "ooga chakka" som jag köpte i julas på Bokia. Det är en massa kort och på korten står det en mening från en låt som läsaren sjunger el. läser upp och så ska den som kan sjunga nästa mening som kommer i låten. Den som sjunger rätt får kortet. Korten är alltså poängen. Vi körde först upp till tio - tjejer mot killar. Tjejerna vann! Det blev jacuzzibad också och en massa att äta...

Samanthas viltsås

Koka ihop 1 dl viltfond, 5 dl grädde, 2 msk riven mesost, 1 msk soja och 2 msk vinbärsgele. Man kan även tillsätta krossade enbär för att få mer vilt smak. Gott till kött av alla slag.

Det här är en super god super enkel sås - måste provas!!!

Jag har brynt fläskfile som jag sedan satt i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter. Skurit upp köttet och hällt såsen över. Sist för lite kulör...frusna lingon.

En fräsch sallad till och klassikern hasselbackspotatis.




Druvsalsa



Gröna vindruvor
Blå vindruvor
Salladslök
Purjolök
Röd chili
Olivolja
Svartpeppar
Flingsalt

Skölj och dela vindruvorna. Skär löken i tunna ringar. Kärna ut och finhacka chilin. Blanda allt och häll över ca 2-3 msk olivolja. Salta och peppra.

Den här salsan passar perfekt till kött.

Efter middagen måste man ha en god efterrätt - denna blev riktigt god. Jag hällde parfait smeten i en silikonform till bröd och skivade upp den.

Jordgubbar och vit chokladparfait med passionsfruktsås (4 personer)

1 liter jordgubbar

Vit chokladparfait

100 gram vit choklad
2 dl vispgrädde
2 äggulor
1 msk florsocker

Smält chokladen över vattenbad på spisen. Vispa grädden. Vispa äggulor och florsocker och vänd ner dem i grädden. Rör försiktigt ned den smälta chokladen i gräddblandningen. Låt parfaiten stå i frys minst 3 timmar.

Passionsfruktsås

4 passionsfrukter
0,5 msk florsocker
0,5 dl apelsinjuice

Dela och skrapa ur passionsfrukterna och blanda med florsocker och apelsinjuice i en kastrull. Koka upp och låt svalna. (Ställ den i kylen till du ska servera den).



Thea sa till mig för några år sedan -Mamma du sjunger alltid när du lagar mat. Och när jag arbetade på Ica sa en kollega där till mig att man sjunger när man är lycklig! Jag älskar att laga mat, självklart ska det vara riktigt gott, men det ska också vara lätt att lyckas. Det är mina bästa "lätta att lyckas med" recept jag kommer att dela med mig här på bloggen.

Sammie

2010-02-24
 19:59:23

En av mina stora förebilder.

En av mina förebilder, både i mitt arbete med barn men också i livet i övrigt är Lou Rossling. Hon är en extremt medryckande föredragshållare. Hennes långa erfarenhet som pedagog och lärare har lärt henne att se på livet med barnens perspektiv.

Här kommer ett av mina favorit kapitel från hennes bok Tänd dina stjärnögon



Nästan varje år läste jag Gösta Knutssons saga om Nalle Lufs för barnen. Jag läste med så mycket inlevelse och så många olika röster att barnen inte ville att någon annan fröken skulle läsa den när jag var borta. Det var nog det som ledde till att jag och några kolleger satte upp Nalle Lufs på Landskrona Teater. Vi satte in en annons i tidningen och vuxna som var intresserade av att spela för barn anmälde sig. När vi hade skrivit manuset fick jag rollen som Nalle Lufs, dels för jag säkert ville det, dels för att jag var van vid hans röst. Att jag var kortast till växten av alla de vuxna spelade säkert också in, det passade bra eftersom Nalle Lufs var en lite björnunge som hittades i skogen.
Vi valde att börja föreställningen när Nalle Lufs har flyttat hem till mormor och sitter och i en gungstol och virkar, precis som det står i boken. Det var första föreställningen och alla vi vuxna var mycket nervösa över hur det här skulle tas emot. I salongen satt fyrahundra barn. Vi var inte oroliga för vad barnen skulle tycka, utan för kollegernas åsikter. Vad skulle de säga? tänk om de skulle skratta åt oss, det skulle vara otroligt pinsamt, och tänk om de trodde att vi tyckte att vi var bättre än dem. Så snart vi hade börjat fick vi bättere självförtroende eftersom barnen levde sig in i föreställningen.
I slutet av föreställningen har Nalle Lufs gått vilse med en hund och kan inte hitta hem.
- Nalle Lufs, sa hunden som var lite tuff. Nu får du klättra upp i trädet och se var skogen tar slut, för nu vill jag hem. Och björnar kan klättra i träd.
-Somliga björnar kan klättra i träd och somliga kan inte, svarade jag med min replik. Och jag är en sådan hund som inte kan.
Sedan såg jag ledsen ut. Då blev det för mycket för en liten förstaklassare med full inlevelseförmåga som satt uppe på balkongen. Han reste sig upp trots frökens förmaningar och skrek rakt ut
- Nalle Lufs, skit i att du inte kan klättra i träd! Du kan virka! Och det kan ingen annan björn!

Alla vuxna skrattade, vi som stod på scenen skarattade, och hon som spelade mormor kunde över huvud taget inte komma in just då för att hon höll på att bryta ihop där bakom ridån.
Inte förrän långt senare pratade vi om vad det var som gjorde att bara vuxna skrattade och inga barn. Vi hade till och med hört barn som undrade varför vi skrattade, en liten björn kunde väl inte kunna allt. Då blev det tydligt för mig att det är fullständigt självklart att en del är bra på det ena och några är bra på det andra, och om vi har förmågan att se hos andra vad de kan, får vi ett helt annat möte än när vi börjar leta efter vad andra inte kan.

Berättelsen om Nalle Lufs berättade jag jätte ofta när jag började föreläsa. Den händelsen fick mig att börja se att jag i varje möte med en annan människa kan försöka ta reda på vad den personen är intresserad av, vad den är bra på. Att se varje person som den är, inte för hur jag vill den ska vara. Med hjälp av den kunskapen har det blivit mycket lättare för mig att skapa möten. Och det är upp till mig om jag vill leta efter vad människor kan istället för vad de inte kan. Som barnaögon kan se så kan jag också se, om jag väljer det. Så jag tackar den pojke, vars namn jag inte vet, för den underbara kommentaren: "Skit i det, för du kan virka".

Helt underbar historia och tänkvärt, som allt som Lou skriver om i sina bok. Jag va och lyssnade på en av hennes föreläsningar i höstas - det var en sådan positiv enegiboost. Jag skulle inte bli förvånad om Lou heter Karisma i mellannamn...
Det finns en superbra film som hon gjort också som heter Levande, perfekt för personalträffarna, framför allt om man arbetar med barn...men det är hög igenkänningsfaktor för alla - generellt, tror jag.

Sammie





2010-02-23
 20:40:46

Sova på moln...

Marimekko mönstret Unikko, med blommor tycker jag är så fint! Dessa sängkläder skulle jag gärna bädda våra sängar med.






Jag är dock barnsligt förtjust i Gunilla Axens mönster Moln.



Det här bäddsetet har både Tilda och Thea. Det är så härligt och färgglatt!

Jag önskar mig det i grönt



eller svart.





Det finns även i necessärer




och väska


Vi har en rosa necessär och jag har en orange tygväska med moln. De har vi haft i flera år, det är sällan man ser mönstret, men gissa om jag blev glad när jag hittade denna sidan...

http://sovtex.se/product-search.html?keyword=moln

Molnfrossa!

Sammie







2010-02-22
 16:22:18

Förhandstitt på Odd Molly Fall 2010

Titta vad jag har nosat upp...känns avlägset men så är det ju i modevärlden - alltid ett steg före.

Två finfina tunikor som kommer i höst. Ljuvligt!



Denna älskar jag!





Superfina. Jag gillar denna ljusa tonen, lagom med mönster och ärmarna är så fina.

Gillar allt med första bilden - en klar favorit.

Vill se mera...

Har haft en extra lååång helg i och med att jag tog måndag ledigt. Skönt! Har försökt motionera lite (är tvungen efter att ha tillbringat två veckor i bikini...hm...) men det är blankis och snövallar vart man än vänder sig. Blä...

Läste om en klubb i Aftonbladet - Vinterhatarklubben.  Här är ett utdrag ur deras stadgar
 
Man måste hata vintern
Man måste vara över 20 år
Man måste vara kvinna
Det är förbjudet att idka vintersporter
Man ska tycka om sommar och sol
Man ska tycka om allt som underlättar vintern, som god mat, gott vin, god litteratur och bra film. Man får gärna vara ynklig och ömka sig.

Jag lever upp till samtliga av dessa kriterier. Klubben får bara ha 15 medlemmar, det finns nu en plats kvar. Jag ska ansöka!
Artikeln avslutas med "Varje år anordnas en fest för att fira att vintern är över.
_Då är vi euforiska. Alla målar tånaglarna röda och kommer i sandaler".
Det låter som klubben för mig. För att läsa mer, klicka nedan.

http://www.blt.se/nyheter/tt_inrikes/vinterhatarna-vagrar-sno-och-kyla(1787671).gm

Sammie

2010-02-21
 12:45:32

Gulaschsoppa och ost- och örtbrytbröd



Pärontårta från Cafe Uven. Supergod!

Igår hade vi en del av släkten här på 9-års kalas för Thea. Jag och Thea lagade Gulaschsoppa och bakade ost- och örtbrytbröd.

Här kommer vårt recept på Gulaschsoppa



För 4 personer

1 Gul lök
Morötter
1 Röd paprika
1 burk krossade tomater
3 msk tomatpure
2 Vitlöksklyftor
2 selleristjälkar
Potatis
Tärnad potatis i burk
300 gram benfritt nötkött
1 1/4 l oxbuljong
Paprika krydda
Cayennepeppar
Örtagårdskrydda
Salt
Peppar

Fräs lök och vitlök, mjuk
Häll på vattnet och släng i buljongtärningen
Hacka och lägg i paprikan, morötterna, sellerin och potatisen (inte den i burk)

Låt koka mjuk, mixa sedan med en stavmixer så att soppan blir slät. Krydda.
Lägg i köttet. Låt koka några timmar.
En halvtimme innan servering häller du i den tärnade potatisen.

Servera med Creme Fraiche

Ost- och örtbrytbröd



1 pkt jäst
1 tsk salt
1 msk ljus brödsirap
ca 7-8 dl vetemjöl
25 gr smör
3 dl mjölk
Stark ost
Örtagårdskrydda (torkad)

Smula jästen.
Smält smöret och tillsätt mjölk, låt det bli fingervarmt. Häll över jästen.
Tillsätt salt, sirap, ost och örtkryddor. Rör om.
Arbeta in lite mjöl i taget, tills degen blir blank och smidig. Låt jäsa 30 minuter.
Dela i 20 bitar. Forma runda släta bullar och lägg tätt på en plåt. Pensla med smält smör och strö riven ost och örter över.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20-25 minuter.
Låt brödet kallna på galler under duk.



Köpte dessutom färdigt bröd från Maxi med oliver i och Bregott med havssalt, det är sååååå gott!







Nymornad Thea som får tårta "på sängen".



Thea fick en snowracer, presentkort på Panduro, pengar, kläder, skiva med Lady Gaga och presentkort på H&M. Hon är supernöjd med allt utom att hon inte fick följa med till Hbg och sova hos sin kusin Engla...Men å andra sidan så är en av hennes andra kusiner (Emilia 19) här och sover över till på måndag.

Sammie






2010-02-20
 01:05:19

Äntligen här!

Äntligen är hela vårkollektionen ute. Gå in och frossa på

http://ajabajakids.com/default.asp?mode=shop&brandID=141


Jag fastnade slutligen för







Skulle vilja ha hela kollektionen i princip...allt är så fint...suck...



I nya Family Living är Andreas Johnson med. Mmmmmm...

 

Ska snart upp och lägga mig och frossa i denna, som jag får hem i brevlådan varje månad. Jag prenumererar på Mama och Amelia också. Det är inte konstigt att jag aldrig hinner träna...jag bara läser och läser.
Mina böcker kom förresten idag...får se när jag har tid att läsa i dem. 

Imorgon blir det släktkalas för Thea som fyller 9 år idag. Imorse innan skolan firade vi henne med rosa prinsesstårta, sång och presenter på sängkanten. Hon fick bla en ny skinnjacka från H&M.


Hon blev supernöjd. Den sitter riktigt fint på. Fanns även i vit, vilket jag tyckte var RIKTIGT snyggt!


Cool!

Vi gav även henne presentkort på Build a Bear. Så dit åkte vi i eftermiddags och där gjorde hon en nalle och shoppade kläder , pyjamas och skor till den. Det är sjukt vad mycket grejor de har därinne.

http://shop.buildabear.se

Det var nästan så att jag själv ville ha en nalle så att jag kunde shoppa lite till den;) Fast jag fortsätter nog hellre att shoppa till mig själv!


Sammie




 
2010-02-17
 22:39:51

Dinohud och nytt Molly släpp i butik snart!

Jag tåler inte kyla. Framförallt så tåler min hud inte kyla. Och efter att ha varit i solen i två veckor och sedan komma hem till denna kyla...jag ser ut som en dinosaurie...torr och skrynklig...
Ändå smörjer jag mig med Tildas feta, feta kräm som hon har fått utskriven av fabror doktorn. Det enda som hjälper är SOL., det är min övertygelse. Det kan ju vara min räddning att min man driver ett solarie. Men jag vill ha riktig sol. Knoppar som spricker, stark vårsol (i ögonen så man tvingas att kisa så mycket att man får huvudvärk) och fåglar som kvittrar så att man inte kan sova på morgonen. Me like! Me längta!


Ajabaja.se skriver på sin blogg.

Psssst... Odd Molly PreSpring!

Nu har vi äntligen fått aviseringen på Odd Molly PreSpring2010!!! Imorgon torsdag (eller på fredag) tittar nyheterna in till oss, och då lägger vi såklart upp dem direkt!

Vi tar inte emot några förbeställningar, så det gäller att vara på hugget! ;-)

Äntligen...säger jag.

Jag vill ha 







Måste prova. Det är tur att jag jobbar så nära Kids and friends...kan springa in där på min rast!;)

Nu är det sängen för min del - har öppningen imorgon. Men det betyder å andra sidan att jag har ledig eftermiddag! Gött! Har lovat barnen att göra plättar till mellis. Mmmmmm.

Sammie



 



2010-02-14
 21:19:13

Att älska sina barn och semesterminnen

Har haft ännu en lat och härlig dag. Tittade på filmen My sisters keeper, där Cameron Diaz spelar mamma till en flicka med leukemi. Galet sorglig film. Det är verkligen en sådan film som man "snorbölar" till. 
När flickan är cirka fem år får hon leukemi och varken mamman, pappan eller brodern kan donera blod till henne. Då föreslår en doktor att de kan skaffa ett barn till, genom provrör och göra "a perfect match". Vilket de gör, den här nya flickan får genast börja donera blod och sedan benmärg osv. När hon är 11 år så stämmer hon sina föräldrar för rätten till sin kropp och rätten att säga nej, till att donera en njure till sin syster.
Riktigt bra!

http://www.youtube.com/watch?v=o4Xb_M3IjGA

Det finns en ganska nyutkommen bok om samma ämne. Jag kommer inte ihåg vad den heter nu...men det är ett otroligt känsligt ämne. Som mamma förstår man ju att man gör ALLT för att rädda sitt barn. Men är det rätt att vi kan göra det???

Imorgon är det dax att börja jobba igen. Barnen hinner gå en vecka sen är det Sportlov...Jag ska vara ledig lite och jobba lite under lovet. Men innan dess en vecka full av kurser, Öppet hus och föräldramöte...semestern är slut, för denna gången.
 
Även om semestern är slut så kan jag drömma mig tillbaks i dessa...

































Sammie


2010-02-13
 14:54:35

Tips på nätshopping...

Har en favorit butik på nätet som heter Mandel.

Ett tips är att gå in på deras sida och titta, de har SÅ MYCKEt fint. Snabb och bra service också!

www.mandeldesign.se


Här kommer några av mina favoriter






Baggy jeans, finns i både blått och svart.



Kavaj känns som ett måste, sjukt snyggt! Känns som Dejavu - det fanns en tid då jag alltid hade kavaj...



sent 80-tal.

Såååå länge sedan. Ibland känns det som igår...Man gjorde allt utom att plugga i skolan. Tihi...Det kanske man ska komma ihåg när man tråkar för mycket på barnen om skolan...det kan gå ganska bra iallafall!

Sammie
2010-02-12
 12:23:36

Yta och innehåll...

Va ute en runda igår och kikade på vårens utbud. Trots att jag inte gillar att köpa höst/vinter kläder nu så kunde jag inte låta bli att fynd på Borgeby Kids and friends. De sålde en del  Desigual plagg som var nedsatta med 50 %. Köpte denna tunika.





Sedan var jag inne på H&M och där köpte jag en vår/sommar jacka i beige. Tyckte så mycket om den att jag gick in och kollade om de hade andra färger på nätet - där fanns den i grå också. (I butiken fanns den endast i beige och army)



Rosetten är under brösten (iaf mina...;) Påminner lite om Odd Mollys vintertäckjacka i modellen. Väldigt fin på!
399 kronor.

Snart börjar bokrean...

jag har dock tjuvstartat...beställde Kärlek av Paulo Coelho



Den perfekta gåvan till någon du älskar. En underbart vacker bok med citat om kärlek från en av de mest älskade författarna i vår tid, Paulo Coelho. Citaten är hämtade från Coelhos böcker och krönikor även från sådant som ännu inte är utgivet på svenska.

Bakom citaten döljer sig inte bara författarens visdom och människokärlek utan även den livsfilosofi som har inspirerat miljontals läsare att anta utmaningar och följa sina drömmar.

Kanske en present till ngn du tycker om på söndag?


Den här boken ska jag också läsa...



Det gör mer ont när du återuppstår från de döda än när du dör. Skulle vilja döda dig. Nu tvingas jag att gå igenom allting en gång till. Fast baklänges. Och du svarar inte på brev. Människor i fängelse svarar inte på brev.

 

Det är anhörigvecka på behandlingshemmet. Anni är motvilligt där, hos Sami. Efter alla vändor, löften och återfall har hon inte mycket hopp kvar. De är syster och bror och delar samma uppväxt - där det aldrig fanns pengar, alltid fanns alkohol. För Anni har livet ändå ordnat sig bra, med arbete, man och barn. För Sami har det gått åt helvete. Långa perioder har de ingen kontakt, men Annis längtan efter att få tillbaka sin bror finns alltid där.

I Svinalängorna skildrade Susanna Alakoski utsattheten ur barnens perspektiv. Här handlar det om vuxna med liknande bakgrund, som kämpar med sitt arv, sin prägling, sin överlevnad. Hennes berättelse är fylld av sorg och vrede, över drogers makt och samhällets utstötningsmekanismer, men också av styrka, humor och inte minst - kärlek.

För tillfället läser jag boken om Sorgebearbetning som jag går en kurs i. Står mycket tänkvärt i den!

Nu ska jag bli omhändertagen på Wellness några timmar...

Sammie


2010-02-11
 22:13:40

Thailand

Min bror gifte sig med sin älskling Maria i Thailand på stranden Kata Beach.



Thea fick rita ett hjärta i sanden och sedan hjälptes vi alla åt att fylla konturerna av hjärtat med orchideer. Väldigt enkelt - vackert!

Sedan, barfota i sanden lovade de att älska varandra i nöd och lust!







Möt mig som den jag är,
håll mitt hjärta nära dig,
gör mig till den jag ska bli och lev i mig!

Detta var ju höjdpunkten på semestern såklart. Vi hade ingen aning om att de hade planerat att gifta sig, men vi är innerligt glada för deras skull!

Semestern började vi i Karon, Phuket. Där var en av de bästa stränderna på hela resan och vi gick på härlig massage varje dag. Hotellet vi bodde på här hette och var helt ok.

Efter 5 dagar tog vi färjan till Phi Phi Don Island, den stora ön. Våra barn var typ de enda på hela denna vilda party ö. Vi bodde i ett råtthål i tre dagar...usch...men som man uppskattar allt efteråt - ganska nyttigt.
Men vi gjorde en dagstur med båt och var ute bland öarna Bamboo Island (paradis) snorklade vid Sharks Point, Maya Bay och Monkey Beach. På Monkey Beach var vi alla dagar vi var på Phi Phi, där fanns en superduper fin strand och bästa vattnet att bada i.

tre dagar på Phi Phi sedan flyttade vi oss till Ao Nang, Krabi. Bodde på ett bra hotell som hette Harvest House 10 min från stranden. Ingen bra strand men det tog 15 min med Longtailbåt till Railay Beach...underbart!

Det har varit en fantastisk upplevelse att få resa ,med hela familjen ( mamma och bror med familj) och att se så mycket. God mat, trevligt folk och solsäkert!









Detta är bilder från Monkey Beach, några minuter med Longtailbåt, från stranden där vi bodde på Phi Phi.

Namnet kom från alla de vilda apor som fanns på ön som kom fram och åt ur handen på en.



Fick de ingen mat så kom de fram och snodde den ur handen på barnen.





Det är overkligt vacker natur, men på väg att bli förstört av all turism, tyvärr.





Nöjda och glada barn (och vuxna) som fått en stor dos sol så att man orkar med vargavintern som satt sina klor i Svea rike denna vinter!

En sådan här dos sol varje jan - feb skulle alla ha!

Sammie


2010-02-10
 23:33:04

Äntligen hemma...

Efter två fantastiskt varma och mysiga veckor i Thailand. Vi har sett och upplevt så mycket på denna resa! Kommer bilder inom kort.

Shoppat har jag inte gjort speciellt mycket dock...fanns inte så mycket av det som jag gillar...Odd Molly och sånt!;) Så nu när jag kommit hem måste jag ju uppdatera utbudet.

Nyheter på gång hos mitt favvo homeparty märke



Äntligen kan jag frossa igen...mina barn började växa ur deras finfina kläder....men inte nu längre!!! Ska bli så spännande att se vad de kommer med! Tror att kollektionen släpps i mitten på mars.

För deras nya vår kollektion gå in på meandi.se.

Andra omgången av Odd Mollys kollektion är ute i butikerna nu, men det är fortfarande inga av mina favoriter med...så det är bara att vänta och vänta.

Såg NoaNoas finfina vårkollektion lite snabbt , när jag var på Kastrup..ska in och titta lite närmare på den i dagarna. Såg mycket fint ut!

Åh vad jag läääängtar tills man kan börja ta av sig lite kläder här hemma även om jag precis kommit hem från ett ställe där det var så varmt att man inte behövde kläder...men lagom är bäst - och jag älskar ju att använda kläder! ;)

Sammie