2011-01-31
 00:12:47

Helg - fest


åh, vilken härlig helg det har varit. Träffat massor av folk och roat mig kungligt. I lördags var vi bjudna till ett Cocktailparty mellan 15 - 18. Där var en massa roligt folk, goda tilltugg och en massa goda drinkar. Mmmmm...sån är jag, jag gillar ju spritdrinkar - inte rött vin, inte vitt (bara ytters sällan, om det är sött och gott...) inte öl...men sprit. Drack en superduper god drink som hette Daniel. Daniel innehöll

Vodka Rasberry (egentligen Smirnoff Strawberry)
Licquer 43
Grenadin
Mjölk
Massor med is

Efter Cocktailpartyt gick vi hem till vänner, där allas våra barn var och hade gjort effterrätt, först åt vi goda pajer och sallad, sedan hembakad kladdkaka och marängsviss.

Idag var jag hemma hos Åsa med familj.
Hennes son = en av mina gullungar från jobb och så var där en annan gullunge och lekte från jobb - åh vad jag längtar tillbaka...vi fick sitta långt ifrån varandra..:( Men det var så kul att träffa dem.
De hade bakat och stått i hela förmiddagen...



Efter fikan var vi ute och gick en runda. Knackade på ett hus som Åsa visste var till salu och fick komma in och kika...såg lovande ut...Anders ska ringa imorgon och fråga om vi kan komma igen. Har egentligen inga planer på att flytta, men det här huset har potential och hade passat oss...vi får se.
Till kvällsmat åt vi Linas goda Ungsrostade grönsaker med Halloumi, soltorkade tomat och kikärtsröra, bulgur och kycklingfile. Det var superfräscht! Älskar när Lina har planerat åt oss. ;)
I fredags åt vi också mat från Linas, Krämig spenat och soltorkadtomatsås med kyckling och tagliatell



Har ni ont om tid eller ont om ideer, eller som jag ont om båda... så är Linas - perfekt!
En prov kasse kostar 499 kronor, det är 4 port. och 5 dagars mat.

http://www.linasmatkasse.se/?c=RK47&gclid=CK2UrKGG46YCFVY33godfQk4eg

Ha en underbar vecka
Sammie
2011-01-27
 17:23:23

Mmmmmmmat är gott!


Har precis stått och stekt pannkakor till mellis, till barnen. Känns lyxigt att ha tiden. Köpte massa jäst så att jag kan baka lite också...Thea vill att jag bakar pizzabullar, så det ska jag såklart göra.
Ikväll blir det middag från Linas matkasse...Smidigt och enkelt är det med Linas..barnen har gillat allt vi lagat därifrån. Man slipper själv att handla och slipper att planera.

Hittade en rolig blogg med en massa inspirerande bilder och roliga recept...

http://kalasgott.blogg.se/category/kyckling-1.html

Här hittar du ett smaskigt recept på Parmigiano Reggiano panerad kyckling med krämig tryffelsås.




Mmmmmmmmmmmmmat är gott!!!
Sammie



2011-01-26
 18:37:58

Ibland är det svårt att tänka positivt...men det går fort över!


Idag har jag varit i Lund och fåt min behandling, mot Graves sjukdom. Fick prata med två läkare innan jag fick min dos, så att jag var säker på vad det innebar att dricka en så "stor" dos jod. Risken ligger vid att man kan få ögonsjukdomen Tyroideaassocierad Oftalmopati, TAO, även kallat endokrin oftalmopati. De kikade på mina ögon och konstaterade att jag inte har några symptom nu...så man kan bara hålla tummarna och hoppas!!!  I förebyggande syfte ska jag i alla fall äta kortison i 6 veckor, studier har påvisat att detta skulla kunna hjälpa till att förhindra TAO. Som jag sa till doktorerna, ni kan mer än mig om detta, jag litar på er! Jag fick dricka 0,3 dl Radioaktivt jod och får inte jobba denna eller nästa vecka, pga att jag arbetar med små barn. Denna dos tar "död" på min sköldkörtel och om två veckor påbörjar jag min "livstida" medicinering, för utan sköldkörtelnsfunktioner kan man inte vara. Känns ingenting och det smakade ingenting.
Har en irreterande förkylning som gör att jag är trött, trött, trött. Fick dessutom tacka nej till trevligt samkväm ikväll och visning av den nya Me&I kollektionen, avboka min frissa tid och min massage tid...hm...Har haft gladare stunder!

Fick en beställning från
http://www.rosetten.nu/shop/
På fina formar från Gerbera. Har beställt en skål och en pajform innan. När jag fick dem så var pajformen sprucken. Den snälla ägaren fixade en ny, den kom idag och var hel. Men den nya stora pajformen som jag betällde ytterligare var halv...




Ringde igen och snälla ägaren lovade att fixa ännu en ny...Stackare... och JÄVLA Posten...

Ja vad ska man säga...jag har haft bättre dagar...

Sammie
2011-01-23
 11:36:58

Montazamis väskor - Gillar!


På Formex mässan visades Maria Montazamis samarbete med DogArtist upp i form av hundhalsband och läckra väskor.



Min personliga favorit är denna stora väska som finns i vitt,



brunt och



svart.



Hundhalsband och liten väska. Armbandet som Maria M har på bilden med den vita väskan är också från kollektionen. Snyggt!

Ett annat samarbete som fått finfina resulterat är det mellan Swedish Hasbeens och H&M,elller vad sägs om





Den 20 april släpper de träskokollektionen i 150 butiker världen över. Hysteri - garanterat!
Läs mer på


http://www.hm.com/se/press/pressmeddelanden/mode/fashionpressrelease.ahtml?pressreleaseid=1164&nodeid=334

Idag blir det kalas hos mamma, hon fyllde år i onsdags. Det ska bli mysigt!

Sammie


2011-01-19
 17:46:42

Undersökningen idag...


Ligger nerbäddad i soffan och vilar, känner mig sååååååååååååå trött. Jobbade fram till 11 idag och sedan körde jag in till Isotopterapi avd i Lund (blev förvisad till en källare under en källare...) och drack en liten mängd Radioaktivt jod, tog lite blodprov och gjorde en sk scintigrafi, undersökning med gammakamera, man får en intravenös injektion av en låg dos av radioaktivt perteknetat, varefter bilder tas (på sköldkörteln) efter ca 15 minuter. Det är förmodligen Graves sjukdom jag har, det konstateras imorgon när de ska kolla upptaget över halsen imorgonbitti. Sedan blir nästa undersökning, nästa onsdag.

Nu ska jag fixa lite kvällsmat till fyra hungriga tjejer ( och själklart två hungriga vuxna...), Thea har två kompisar på kvällsmat idag...mysigt! Så nu blir det värtsta tacobuffèn. Min guacamole är greeeeeeeeeeeeeat!

Ha det - och glöm inte att kramar varandra!
Sammie
2011-01-18
 21:25:22

Skynda fynda...


Älskar att shoppa, som ni redan vet. Det är sällan som jag tvekar vid garderoben på morgonen...har alltid ngt spännande eller kul att ta på mig, tycker jag. Och det är en härlig känsla. Kan ju bli ganska dyrt...därför gillar jag butiker som har ordentlig rea. I helgen fyndade jag en Branting tunika i svart på Kids and friends, med 70% rabatt. Helt ok pris blev det då. När jag hade på mig min
sandstone färgade likadana tunika på jobb en dag så tittade en liten flicka på mig och sa - Idag har du en såndär riktig prinsessaklänning på dig Samantha. Faktum är att så är det nästan - jag känner mig som en prinsessa i den! ;)



och idag när jag satt här i min mjuka sköna soffa, så fyndade jag hem en finfin klänning från Provrummet.se. För halva priset, dvs 300 kronor, så fick jag en kamelfärgad Maddox klänning.



Behöver jag fler klänningar...nä...men nu har jag ännu mer att välja mellan på morgnarna...hi,hi. Och så  kan jag få känna mig som en prinsessa då och då...

Sammie
2011-01-15
 20:37:54

Tillbaka, Hypertyreos och behandling...


Förra veckan var en kort, kort vecka...hann bara jobba en enda dag, men det är härligt att vara tillbaka. Känner mig priviligerad över att ha ett jobb som jag trivs så himla bra med. Gullebarnen, toppen kolleger (har återigen blivit kollega med en av mina fd kollega från Borgeby...det är häftigt!) och bästa tiderna. (Börjar tidigast 7.30 och senast 17.00, ledig alla helger och röda dagar! Detta uppskattar man kanske mer när man en gång arbetat i affär...?)

Mår ganska bra, medicinen jag fick sist hjälper en hel del, men så fort den slutar verka känner jag hjärtat banka hårt, hårt i bröstet. På onsdag och torsdag har jag fått tider tiil Isotop och terapi avd i Lund, där ska de mäta upptaget av Radioaktivt jod i sköldkörteln och en del annat innan jag den 26/1 ska genomgå min "stora" jod behandling...

Såhär står det om Hypertyreos:

Känslan av törst och hunger styrs från hjärnan. Det gör också reglering av kroppens stressystem, utnyttjandet av energi och kroppstemperaturen. För att hjärnans budskap ska nå fram till kroppens vävnader producerar och frisätter sköldkörteln framför allt två hormoner. Dessa har ett stort inflytande på flera olika organ med möjlighet att både skruva upp och lugna ner ämnesomsättning och energiutvinning när det behövs. Fel i sköldkörteln får därför stora konsekvenser och måste åtgärdas för att vi ska överleva.

Eftersom sköldkörtelhormonerna bland annat har effekt på kroppens stressystem innebär en hög produktion att hjärtat slår kraftigare och fortare, våra celler utvinner mer energi, kräver mer bränsle och skapar mycket överskottsvärme. Kroppen behöver därför mer mat och vätska. En sköldkörtel på lågvarv gör oss frusna och mycket trötta och det blir ofta svårt att hålla vikten nere.

Hög produktionstakt av sköldkörtelhormoner är lika förödande som låg och kan göra oss alltifrån dödströtta till sömnlösa. Båda tillstånd är lika vanliga och drabbar kvinnor oftare än män. Rubbningar uppträder oftare i samband med klimakteriet eller just efter att man fått barn.

Vad händer i kroppen?


För mycket sköldkörtelhormon driver upp energi och ämnesomsättning. Hjärtat slår snabbt, kroppen producerar mycket överskottsvärme och händerna darrar. Många går ner i vikt. Det samma sker ofta när vi utsätts för stress,därför är det svårt till och med för en läkare att skilja stressymtom från överproduktion av sköldkörtelhormon.

Symtom som värmekänsla, kort stubin, nedstämdhet och hjärtklappning förväxlas i sin tur ofta med övergångsbesvär. För mycket sköldkörtelhormon är farligt för flera organ där ibland hjärtat, därför är det viktigt att sänka produktionen med någon form av behandling.

Och om jodbehandlingen:

Trots att det kan låta konstigt och obehagligt att ta radioaktivt jod som medicin är det egentligen bara sköldkörteln som påverkas. Sköldkörteln behöver under normala förhållanden jod för att kunna tillverka sköldkörtelhormon. I körteln finns speciella funktioner för att ta upp jod. När det jod som gjorts radioaktivt tas som medicin ansamlas det snart i sköldkörteln, därför begränsas stråleffekten just här, vilket är precis vad man önskar. När hormonproduktionen sjunker eller slås ut tar man sköldkörtelhormon i tablettform. U


Ja, så är läget nu. Upp och ner. Ner och upp!
Sammie

2011-01-13
 10:11:55

Odd mollys hela spring and summerkollektion är här!


Hemma igen efter en lång och skön semester. Vi var på Lago Taourito, Gran Canaria. En sak är säker - jag kommer ALDRIG igen att åka på all inclusive, tar bort all charm med en semester. Och vikket griseri vid maten, alla tar massvis och bara kastar, för att hämta en ny tallrik med massa mat...usch och fy...Kommer att blogga mer om detta senare, definitivt...

Men nu till ngt helt annat. Det är :( fortfarande vinter här hemma, men i butikerna är våren i full gång. Odd Molly har nu släppt bilderna på hela kollektionen...titta här

http://oddmolly.com/collections/spring11

Mina favoriter från Spring är









Och från Summer (en i alla färger - ljuvlig!)











Fantastico!

Nu ska jag ner och köpa kaffe (I Love Zoegas! Bryggkaffe is da shit! Utan räääääligt skum, blääääää...) sedan blir det massage.Mmmmmmmm.
Det är sååååååååååå skönt att vara hemma!

Sammie